Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 10
av 12
träffar
Laddar resultat
Disputation inom pedagogiskt arbete: Pontus Larsen
Pontus Larsen, doktorand i pedagogiskt arbetet vid Institutionen för kultur och samhälle, försvarar sin doktorsavhandling “Skola, historia och fostran: Nationell identitet, värdegrundsarbete och presentism i mellanstadiets...
Disputation inom historia: Sofie Lindeberg
Sofie Lindeberg, vid Institutionen för kultur och samhälle, försvarar sin doktorsavhandling ”Pälsbranchen som lokalt kulturarv – Kulturarvsskapande processer i Tranås 1938-2025”. Opponent är professor Johan Samuelsson, Karlstad universitet.
Medarbetare
Visa alla
Didaktik i samhällsämnena - DISA
Forskare från olika institutioner på universitetet samarbetar kring det gemensamma forskningsprogrammet Didaktik i samhällsämnen (DISA). Forskningen handlar om undervisningens villkor och genomförande i olika samhällsämnen och i olika skolformer.
Skolbarn relaterar till historiska platser
Syftet med projektet är att undersöka hur kulturarvsmiljöer används i skolans undervisning, med fokus på barnens perspektiv.
Digitala resurser i gränssnittet mellan museum och skola
Museernas digitala resurser en viktig möjlighet för lärare och elever att kunna använda samlingarna i skolan, även om museet ligger långt bort.
Från fake till facts: Virtuell praktik för att träna upp förmåga att undervisa om konspirationsteorier
Projektet bidrar med kunskap om hur simuleringsträning, virtuell praktik, utvecklar lärarstudenters förmåga att leda undervisning om konspirationsteorier, populism och falska nyheter.
Nyhet |
22 mars 2024
Professorn som lever sin barndomsdröm
För att förstå nutiden och sin identitet är det viktigt att känna till sin historia. David Ludvigsson är nybliven professor i historia vid LiU och han är intresserad av lokala historiska platser.
Nyhet |
14 juni 2023
Virtuella världar och 3D-föremål – museernas digitala framtid
Virtuella världar och printade 3D-föremål är två möjligheter. Linköpings universitet och Östergötlands museum inleder nu ett samarbete för att hitta nya sätt att ta tekniken till hjälp för att nå ut i skolorna.
Nyhet |
01 december 2023
Lärarstudenter har skapat AI-kurser för Kenya
På landsbygden i Kenya råder det brist på både el, internet och utbildningsmöjligheter. Då kan nya verktyg vara en väg framåt. Studenter på Ämneslärarprogrammet har under hösten utvecklat kurser för yrkesutbildningar i Kenya med hjälp av AI.
Nyhet |
27 oktober 2020
Lärarnas eget läromedel viktigt i religionsundervisningen
Läroboken är viktig i gymnasiets religionskunskap, men det är långt ifrån det enda läromedlet. Lärarnas egenproducerade material spelar en betydande roll i undervisningen. Det visar Tomas Widholms doktorsavhandling.