14 juni 2023

Virtuella miljöer eller 3D-föremål som printas ut direkt i klassrummet. Det skulle kunna vara exempel på digitala lösningar som kan ge fler skolelever tillgång till museernas samlade kunskap. Linköpings universitet och Östergötlands museum inleder nu ett forskningssamarbete för att hitta nya och bättre sätt att ta tekniken till hjälp för att nå ut till skolorna.

Gruppbild på Björn Lilieblad från Östergötlands museum, Bodil Axelsson från Linköpings universitet och David Ludvigsson från Linköpings universitet.
Björn Lilieblad från Östergötlands museum tillsammans med Bodil Axelsson och David Ludvigsson från Linköpings universitet. Fotograf: Magnus Johansson

–För mig handlar det ytterst om demokrati, säger Björn Lilieblad som är samlingschef vid Östergötlands museum.

Han sitter vid änden av ett långt mötesbord tillsammans med två forskare från Linköpings universitet. David Ludvigsson, biträdande professor vid Institutionen för kultur och samhälle nickar:

–Många skolor ligger långt från museer. Ett konkret exempel är Svenskt Fjäll- och samemuseum. En digital tillgång till de samlingarna skulle kunna vara oerhört intressant för många som bor väldigt långt ifrån Jokkmokk.

Digitala projekt med blandat resultat

Riksantikvarieämbetet har haft ett regeringsuppdrag att kartlägga och främja samverkan mellan skola och museer. Museerna har också satsat pengar på olika digitala projekt, men det har inte alltid blivit en succé, menar Björn Lilieblad på Östergötlands museum. En del material har använts, annat har lärarna inte ens upptäckt.

Bild på ingången till Östergötlands museum. Det är soligt och utanför ingången är det ballonger.Östergötlands museum och universitetet samarbetar i nytt forskningsprojekt.
Foto Cissi Säfström
Nu har Riksantikvarieämbetet gett museet och Linköpings universitet 4,5 miljoner kronor för att utforska möjligheter - och utmaningar - med den digitala tekniken. En förstudie är redan gjord, bland annat för att ta reda på vad lärarna saknat i de projekt som funnits. En hel del visar det sig. Till exempel en tydlig koppling till skolans läroplan. De efterlyser också material som är lättnavigerat, hålls uppdaterat och som sätts in i ett sammanhang.

3D-föremål och virtuella världar

Det nya forskningsprojektet ska pågå i tre år. Målet är att tillsammans med lärare och museipedagoger utveckla metoder för att göra museerna bättre på att ta fram användbart och intresseväckande material för skolan. Professor Bodil Axelsson vid Institutionen för kultur och samhälle är forskningsledare:

–Jag tror själv mycket på 3D-föremål - både sådana man kan printa och sådan som bara är på skärm - så att man kan vrida och vända och komma nära föremålen. Utmaningen är att utifrån ett föremål ta ett pedagogiskt grepp, säger hon.

Den digitala utvecklingen går rasande snabbt. På 30 år har man gått från webbsidor till 3D-föremål och möjligheten att skapa hela virtuella miljöer. Därför går det inte att hänga upp sig på enskilda mediaformer, menar Bodil Axelsson. Lärare och museipedagoger behöver i stället en slags övergripande kunskap för att kunna upptäcka de pedagogiska möjligheterna när det kommer något nytt. Forskarna i projektet vill kunna föreslå principiella metoder för att gripa sig an digital teknik.

Förväntningar inför forskningssamarbete

Sedan 2017 står i museilagen att museer ska delta i forskning. Bodil Axelsson har tidigare samarbetat med Historiska museet i Stockholm, något som hon tyckte var mycket givande. Förhoppningen är att samarbeten ska resultera i nya frågor och insikter. Östergötlands museum har haft en del mindre forskningsprojekt tidigare.

–För vår del är samarbetet oerhört betydelsefullt. Det är ett drömprojekt ur museets perspektiv, säger Björn Lilieblad.

–För mig handlar det ytterst om demokrati.
Björn Lilieblad, Östergötlands museum

Kontakt

Mer om förstudien

Forskning

Senaste nytt från LiU

Florian Trybel

Samarbetet tänjer på fysikens gränser

Teoretikern Florian Trybel har en central roll i skapandet av nya material. Tillsammans med sin kollega inom experimentell forskning i Skottland siktar han på att utöka möjligheterna för material i extrema förhållanden.

Ung kvinna öppnar en dörr

Från teori till terapi

På Psykologmottagningen vid LiU får studenter på psykologprogrammet chans att göra skillnad på riktigt. Utöver en unik möjlighet att omsätta teori i praktik hjälper de patienter med allt från stresshantering, sömnbesvär, nedstämdhet, oro och fobier.

Kaiqian Wang.

Upptäckt om smärtsignalering kan bidra till bättre behandling

LiU-forskare har ringat in den exakta platsen på ett specifikt protein som finjusterar smärtsignalers styrka. Kunskapen kan användas för att utveckla läkemedel mot kronisk smärta som är mer effektiva och har färre biverkningar.