Projektet ”Lärande i skolans och kulturhistoriska museers digitala resurser” (2023-2025) genomförs i samarbete mellan Linköpings universitet och Östergötlands museum och undersöker just detta. Projektet finansieras av Riksantikvarieämbetet.
Med metoden framtidsverkstäder undersöks lärares användande av och visioner för digitala lärresurser. Vi studerar även de prioriteringar som görs inom museerna när de utvecklas digitala lärresurser. Med utgångspunkt i den kunskap som nås genom framtidsverkstäderna genomförs slutligen en designstudie, där digitala lärresurser prövas i skolundervisningen. Härigenom hoppas vi nå kunskap om principer för fungerande pedagogiska upplägg.
Projektets övergripande mål är att forma kunskap om på vilka sätt kulturhistoriska museer kan bidra till skolans undervisning och kunskapsmål genom digitala lärresurser och pedagogiska program. Avsikten är att bidra med empirisk och teoretisk kunskap om hur musei- och arkivpedagogik liksom kulturarvsinterpretation förändras när lärande genom kulturarv äger rum i klassrum med digitala resurser producerade inom och utanför kulturhistoriska museer.
Digitalisering kompletterar miljöerna i det fysiska museet med digitala lärarresurser som i sin allra vidaste definition inkluderar digitiserade föremål, konstverk, dokument och fotografier, 3D-föremål, spel eller miljöer som skapats genom tekniker för förstärkta (AR) eller virtuella verkligheter (VR).
Ett andra mål med projektet är att bidra till att skolan och de kulturhistoriska museerna får ökad förståelse för varandras behov, förväntningar och intressen. Ett tredje mål är att bidra till forskningsfältet museipedagogik med studier av digitala lärresurser vid kulturhistoriska museer.