Målgrupp
Seminarieserien vänder sig i första hand till dig som är rektor eller biträdande rektor, men det finns också möjlighet att delta som team och bjuda med utvecklingsledare, förstelärare eller de med annan liknande funktion och intresse för, och uppgift att leda arbete med hållbarhetsfrågor inom förskola, skola eller fritidshemmet. På så vis kan ni gemensamt öka er kunskap om och förståelse för frågorna.
Om utbildningen
Seminarieserien ger konkreta verktyg och fördjupade kunskaper om lärande för hållbar utveckling, i spänning lokalt – globalt, ur ekologiska, sociala och ekonomiska dimensioner. I fokus står ledarskapets betydelse för omställningsarbete i det som rör utbildning och lärande för hållbar utveckling.
Frågor om skolutveckling och förändringsarbete ser olika ut beroende på skolform, skolkultur, elevunderlag och andra förutsättningar. Den här seminarieserien är därför upplagd för att identifiera behoven i er verksamhet och koppla ihop modeller och verktyg som passar era behov och förutsättningar.
Innehåll
I seminarieserien behandlas:
- Hållbarhetsperspektiven kopplat till utbildning och lärande i olika verksamhetsformer som förskola, grundskola, gymnasieskola.
- Modeller och verktyg för att styra och leda ett förändringsarbete, exempelvis distribuerat ledarskap, adaptiv expertis och tillitsbaserad styrning.
- Livslångt lärande och hållbar rekrytering kopplat till hållbarhetsperspektiven.
- Organisationens och ledarskapets betydelse för att kunna åstadkomma utbildning och lärande för hållbar utveckling.