Målgrupp
Utbildningen vänder sig främst till dig som arbetar som matematiklärare i antingen grundskolans årskurs 7–9, specialskolans årskurs 8-10, gymnasieskolan eller i kommunal vuxenutbildning på grundläggande eller gymnasial nivå, men är öppen för lärare i andra ämnen eller skolformer i mån av plats. Du behöver inte vara behörig för att läsa kursen, men du behöver godkännande från din rektor.
Om utbildningen
Innehåll
Utbildningen ger en introduktion till undervisning i programmering. Programmeringens betydelse för samhället och olika etiska perspektiv på programmering tas också upp. Även olika didaktiska strategier och verktyg kopplat till undervisning om, i och med programmering, med koppling till relevant forskning diskuteras.
Du kommer bland annat att lära dig:
- Att skapa program i textbaserad miljö.
- Grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, inklusive sekvens, alternativ, villkor, upprepning och variabler.
- Introduktion till funktioner.
- Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras för att lösa problem.
- Läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra befintliga program.
- Att utifrån moment i kurs- och ämnesplaner kunna använda programmering vid problemlösning, databearbetning eller tillämpning av numeriska metoder.
Undervisning och arbetsformer
Utbildningen kan genomföras på en av LiU:s campus, i era lokaler eller online. Ni som uppdragsgivare kan också välja om utbildningen ska innehålla examination och erhållande av högskolepoäng eller inte. Förslagsvis arrangeras fyra digitala lärarledda träffar i utbildningen, däremellan sker självstudier genom läsning av litteratur och praktiska övningsmoment.
Kostnad
Skolverket bekostar utbildningen. Huvudmannen ansvarar för att deltagarna får tid avsatt för genomförandet och tillgång till dator och/eller annan teknisk utrustning som krävs.
Kursplan
Här hittar du utbildningens kursplan.