Här skriver CKS föreståndare krönikor med personliga reflektioner över det som är på gång. Krönikorna har också publicerats i någon form i CKS nyhetsbrev.

Bild på Sara Gustafsson, föreståndare på CKS och biträdande professor på CKSSara Gustafsson är föreståndare på Centrum för kommunstrategiska studier, CKS, och biträdande professor i miljömanagement och miljöteknik vid Avdelningen för industriell miljöteknik. Foto PETER HOLGERSSON/Bildbyrån

Ser fram mot en ny vardag

Det akademiska året lider mot sitt slut, och flitens lampa lyser över CKS där vi sitter hemma bakom våra skärmar och forskar, samverkar och undervisar. På CKS pågår även ett visions- och planeringsarbete då vi har initierat processen med att revidera vårt övergripande styrdokument som ska staka ut riktningen för verksamheten under de kommande tre åren. Trots att vi inte kan träffas och tänka kreativt tillsammans så är det roligt och givande att planera för och blicka framåt till en ny vardag när pandemin släppt greppet där vi kan interagera på fler sätt igen. Den verksamhet och arbetssätt som CKS har känns självklar för oss, men vi får inte glömma att påminna oss om att den samverkan som har byggts upp mellan CKS och kommunerna under de snart 25 senaste åren faktiskt är ganska unik.

Det har jag reflekterat en del extra över sedan CKS fick en inbjudan att om några veckor presentera verksamheten på en workshop som det europeiska nätverket EuniverCities arrangerar (ett nätverk där för övrigt Linköpings och Norrköpings kommuner är medlemmar). Temat för workshopen är hur universitet stöttar lokala beslutsprocesser. Utifrån ett CKS-perspektiv så känns det extra roligt att få prata om de olika sätt som vi interagerar med kommunerna som tex. nätverken, ledarskapsutbildningen och seminarieserien, och att vi genom erfarenhetsutbyten i dessa sammanhang förhoppningsvis på olika sätt bidrar till ökad kunskap och reflektion i kommunerna. Men det jag vill trycka särskilt på är det ömsesidiga utbytet och att det inte bara är CKS som stöttar kommunerna, för det är ju i mötet med kommunerna som många forskningsidéer föds och det är i det mötet som vi forskare kan testa relevansen av våra idéer men även resultat.

Sara Gustafsson, 2021-05-19

Tidigare krönikor

Nu är det vår!

2021-04-15

Dagarna och kvällarna blir ljusare, det är fågelkvitter i luften och vårblommor börjar spira i gräsmattor och rabatter. Våren är en inspirerande tid och på CKS får vi mycket inspiration från våra samverkansparter och från varandra, att vidareutveckla såväl forskning som samverkan. Det utgör en bra jordmån för vår verksamhet. Det ger också anledning att blicka tillbaka på förra årets skörd, som har bidragit till en bra grogrund för årets arbete. Den finns sammanställd i vår rykande färska verksamhetsberättelse.

Flera av de projekt och aktiviteter som finns beskrivna i verksamhetsberättelsen är påbörjade och fortsätter utvecklas även under detta år. Vi har flera nya projekt som har börjat gro i drivbänken, där vi även sår nya frön till samverkan och forskningsprojekt.

Våren har hittills bjudit på många tillfällen till samtal och diskussioner med östgötakommunerna och Region Östergötland. CKS medarbetare samverkar även utanför vår region, bland annat genom att dela med sig av vår kunskap i olika nationella sammanhang. Det befäster CKS som en viktig forskningsaktör och visar att vår forskning är samhällsrelevant inte bara i vår region utan även i ett bredare nationellt perspektiv. Och det är denna korsbefruktning mellan forskning och nyttiggörande som är själva gödningen i vår verksamhet. Vi ser fram emot fortsatt fruktsam samverkan med våra samverkansparter!

Möten som drivkraft

2021-03-09

Årets första månader har flugit förbi i rasande fart. Det är mycket på gång på CKS. Förutom att vi har premiär för vårt digitala nyhetsbrev så kör vi igång vårens upplaga av CKS seminarieserie nu i mars, som kretsar kring temat civilsamhället i det lokala. Seminarierna kommer även i vår att genomföras digitalt och vi hoppas på lika stor uppslutning och intressanta diskussioner som under hösten.

Vidare har vi från årsskiftet en ny styrelse. Vi ser fram mot ett fortsatt gott samarbete med styrelsen kring CKS fortsatta strategiska utveckling. I årets första nyhetsbrev kan du läsa en intervju med vår nygamla ordförande Anders Hedeborg, som bland annat berättar varför han gärna fortsätter som ordförande i tre år till.

I februari var CKS värd för två intressanta digitala besök av såväl Tillväxtverket som Finansutskottet. Det var givande och vi hoppas och tror att dessa möten kommer att leda till fördjupade diskussioner framöver kring fortsatt samverkan och forskning. Vi fortsätter, pandemin till trots, att vara en mötesplats för forskare och kommunföreträdare för ömsesidigt utbyte av kunskap. Det mötet är en viktig drivkraft för vår verksamhet och som inspirerar och bidrar till att det är mycket som händer på CKS.