Vid Tema Barn forskar vi om barn och barndom ur ett barnperspektiv. Som doktorand blir du en del av en tvärvetenskaplig och levande forskningsmiljö som stödjer och utmanar i avhandlingsarbetet.

Forskningsmiljön vid Tema Barn är tvärvetenskaplig och avdelningens forskare har sin bakgrund i många olika ämnesområden, så som psykologi, kulturvetenskap, språkvetenskap, socialantropologi, sociologi och historia. Forskningen har fokus både på barns och ungas vardag, och på samhälleliga, politiska och historiska förhållanden som påverkar barn, barndom och familjer. Forskningen kan delas upp i fyra övergripande områden: barns sociala samspel och språk, barnkultur och barns konsumtion, barndomens förändring i tid och rum samt barn, familj och föräldraskap.

Som doktorand blir du en del av denna forskningsmiljö. Doktorandstudierna inleds med ett kursår som omfattar två längre kurser i teoretiska och metodologiska grunder inom barnforskningen. Dessa varvas med kurser där en fördjupning sker inom ett specifikt tema så som familj, hälsa, skola, eller kultur. Syftet är att ge en bred tvärvetenskaplig förståelse för barnforskningsområdet. Fördjupningen inom det egna avhandlingsämnet sker genom valbara kurser och kontinuerlig handledning under arbetet med avhandlingen.

Seminariet som arbetsform

En central del av forskarutbildningen är en livaktig seminarieserie som är en angelägenhet för hela Tema Barn. Här får doktoranderna återkoppling på sitt avhandlingsarbete av doktorandkollegor såväl som seniora forskare.

Vid andra tillfällen ges möjlighet att lyssna till och diskutera med inbjudna forskare. Genom att ge och få kommentarer och genom att delta i en ständigt pågående diskussion om teori och metod inom barnforskningen fördjupas kunskaperna och argumentationen inom det egna avhandlingsprojektet skärps.

Inom ramen för doktorandutbildningen ges också möjlighet att ta undervisningsuppdrag på mastersprogrammet i Child Studies och inom grundutbildningen för bland annat blivande lärare. Genom sådan s k institutionstjänstgöring om 20 % per år kan doktorandtiden förlängas med ett år, från fyra till fem år.

Vi erbjuder kurser

Forskarutbildningen vid institutionen och Tema Barn erbjuder ett antal kurser. Doktorander från andra institutioner och andra lärosäten får delta i mån av plats. Kravet är att du är antagen till någon forskarutbildning.

Forskarutbildning vid Tema

Studieplan

Kontakt

Tre röster om forskarutbildningen vid Tema Barn

Jag tycker om det utmanande och att det är tvärvetenskapligt. På seminariedagarna får man perspektiv på sina texter från deltagare som är skolade på olika sätt. Då blir man drillad i att skriva för en bredare publik, som jag gör nu när jag skriver en artikel för en tvärvetenskaplig tidskrift.
Emilia, tidigare doktorand
Jag tror att det är viktigt att forska om barn eftersom de är en stor del av världens befolkning. Som mastersstudent gick jag på högre seminarium och fick redan då en positiv känsla för avdelningen. Alla tar hänsyn till varandras liv utanför akademin, vi stödjer och tar hand om varandra samtidigt som vi lär oss hur man bedriver bra forskning.
Lisa, tidigare doktorand
Det är verkligen en ynnest att få möjlighet och tid att ägna sig åt tänkande, gå in i skrivande och få kreativt utlopp. Att forska om och med barn och ungdomar, genom att lyssna till deras röster, känns väldigt viktigt och bidrar till möjligheten att upptäcka nya nyanser i koncept som vi ofta tar för givna.
Daniel, tidigare doktorand

Disputationer

Relaterat innehåll

Forskarutbildning vid Linköpings universitet