Linköpings universitet har många alumner (tidigare studenter) som på olika sätt gör avtryck i samhället.

Andreas Norlén, talman och f d LiU-anställd doktorand, senare programansvarig för Affärsjuridik. OBS - endast muntligt samtycke.

Talmannen och LiU-alumnen Andreas Norlén besöker Linköpings universitet. Foto: Charlotte Perhammar

Marie Ekström Trägårdh, vice vd Sectra

Marie Ekström Trägårdh har läst systemvetenskap och IT vid LiU. Sedan 1999 har hon varit vd för olika bolag inom Sectra, som hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. I dag är Marie Ekström Trägårdh vice vd för Sectra och vd för det bolag som hanterar medicinsk IT, Sectra Imaging IT Solutions.

Nashwa Eassa, fysiker och grundare av organisationen Sudanese Women in Sciences

Nashwa Eassa är en LiU-alumn från det internationella magisterprogrammet Material physics and nanotechnology. Hon är en framgångsrik fysikforskare som prisats internationellt för sin forskning. 2013 startade hon organisationen Sudanese women in science för att stödja kvinnliga forskare i Sudan. Hon är även engagerad i OWSD, Organization for women in science for developing countries där hon stöttar unga kvinnor att satsa på en akademisk karriär. År 2019 utsågs Nashwa Eassa till hedersdoktor vid Tekniska fakulteten vid Linköpings universitet.

Andreas Norlén, talman

Andreas Norlén (M) har både studerat och doktorerat i affärsjuridik vid Linköpings universitet. Han blev riksdagsledamot 2006 och var ordförande i riksdagens konstitutionsutskott 2014–2018. I september 2018 valdes han till talman, med uppdrag att leda arbetet i Sveriges riksdag.

Sami Said, författare

Sami Said är LiU-alumn från politices magister-programmet och religionsvetenskap. I sitt författarskap behandlar han samtidsaktuella frågor om bland annat migration och politik. Han debuterade 2012 med den kritikerrosade och prisbelönta romanen ”Väldigt sällan fin”, där huvudpersonen är LiU-student. Romanen ”Människan är den vackraste staden” nominerades till Augustpriset 2018.

Carl-Henric Svanberg, ordförande svenska AI-kommissionen

Carl-Henric Svanberg är LiU-alumn från civilingenjörsutbildningen i teknisk fysik och elektroteknik. Mellan 2003 och 2009 var han vd och koncernchef för Ericsson och mellan 2010 och 2018 styrelseordförande för BP. Han är ledamot av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademins (IVA) avdelning Företagande och ledarskap och tidigare preses (ordförande) för IVA. Mellan 2012 och 2024 var han styrelseordförande för Volvo. Sedan 2024 är Carl-Henrik Svanberg ordförande för svenska AI-kommissionen. År 2006 utsågs han till teknologie hedersdoktor vid Linköpings universitet.

Fler exempel på kända alumner

• Mihai Aldén, belönad med teknisk Oscar för visualiseringsverktyg
  • Anders Tegnell, tidigare stadsepidemiolog
  • Suad Ali, expert på Sveriges flyktingkvot
  • Elnaz Baghlanian, verksamhetschef för Författarcentrum Öst
  • Melker Becker, tv-producent och programledare
  • Mattias Bergbom, Oscarsbelönad för Bästa visuella effekter
  • Pär Boman, styrelseordförande för Handelsbanken och SCA
  • Rickard Gustafson, vd för SKF
  • Oskar Henrikson, psykolog, vd och grundare på Psykologifabriken
  • Sofie Lindblom, Chief Product Office på SPCE, tidigare global innovationschef för Spotify
  • Jenny Milewski, författare
  • Åke Svensson, ordförande för Swedavia och Teknikföretagen, tidigare vd för Saab
  • Erik Thorstensson, grundare av Strawbees (kreativ konstruktionsleksak)
  • Eva Uustal, överläkare och expert på förlossningsskador
  • Magnus Wrenninge, belönad med teknisk Oscar för datagrafiksbibliotek
  • Zhihua Zhong, vice ordförande för Chinese Academy of Engineering, tidigare rektor för Hunan University och Tongji University i Kina

Reportage om kända alumner

Åsa Lindhagen, jämställdhetsminister och LiU-alumn

Från LiU-student till minister

Åsa Lindhagen läste till civilingenjör på Linköpings universitet. Drygt tio år senare är hon jämställdhetsminister. Hon ger dagens studenter rådet att ibland stanna upp och reflektera.

Andreas Norlén, talman, i blå kostym och randig slips.

Andreas Norlén: Nu ska forskare granska regeringsbildningen

Det tog fyra månader för Sverige att få en regering. Nu vill talman Andreas Norlén att forskarna tar reda på vad som egentligen hände under hösten. Nyligen besökte han LiU och höll sin traditionella föreläsning för studenter i affärsrätt.

Rustad med tålamod mot gäckande coronavirus

Statsepidemiolog Anders Tegnell hamnade mitt i händelseutvecklingen när det nya coronaviruset började spridas över världen. Nu har han utsetts till Årets alumn 2020.

Årets alumner

Så håller LiU kontakten med tidigare studenter

Taggar