Mattecoach på nätet
Mattecoach på nätet är en tjänst som via chat och rityta erbjuder elever i grundskolan och gymnasiet kostnadsfri läxhjälp i matematik på kvällstid. Våra coacher är blivande ämneslärare. Verksamheten är ett samarbete mellan Kungliga tekniska högskolan (KTH), Linköpings universitet och Chalmers tekniska högskola. Även University of Edinburgh, Palacký University Olomouc och Erling Perssons Stiftelse är del av verksamheten.
Har du kört fast med matten?
Mattecoach på nätet är en kostnadsfri tjänst för dig som går i grundskolan eller gymnasiet. Hit kan du vända dig om du har frågor kring matematik eller behöver hjälp med specifika matteproblem.
Våra coacher är ämneslärarstudenter vid Linköpings universitet, Kungliga tekniska högskolan (KTH) och Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Vi har också coacher vid University of Edinburgh, Skottland, för den engelska versionen av tjänsten.
- Tjänsten är kostnadsfri för dig som är elev.
- Du kan vara anonym.
- Du kan kontakta oss med kort varsel, exempelvis inför prov.
- Du kommunicerar via en chatt och en gemensam skriv- och rityta.
- Fungerar på alla plattformar, allt du behöver är en webbläsare.
- Du får handledning av studenter som utbildar sig till mattelärare.
Mattecoacherna är tillgängliga måndag-torsdag klockan 17:00-20:00.
Komplement till skolundervisningen
Vi är intresserade av att ansluta ytterligare kommuner och enheter till vår verksamhet så att fler elever kan få hjälp. 2023 genomförde Mattecoach på nätet 3 050 timmars individuell handledning till sammanlagt 3 718 elever i Sverige och ökade bemanningen från 4 till 6 coacher per kväll. Genomsnittstiden för konversationerna har varit 49 minuter. Sedan starten 2009 har vi hjälpt nära 70 000 elever.
Mattecoach på nätet är ett komplement till skolundervisningen. På kvällstid, då många elever sitter med läxor eller pluggar inför prov, finns våra coacher tillgängliga via en chatt. De hjälper till när läraren inte finns tillgänglig. Tjänsten fungerar på alla plattformar: dator, surfplatta och mobiltelefon.
Ett samarbete mellan olika universitet och högskolor
Mattecoach på nätet är ett samarbete mellan Kungliga tekniska högskolan (KTH) i Stockholm, Linköpings universitet och Chalmers tekniska högskola i Göteborg. Även University of Edinburgh, Skottland är del av samarbetet och nu (i oktober 2024) har tjänsten precis startat upp även på Palacký University Olomouc, Tjeckien.
Verksamheten startade på KTH år 2009. Linköpings universitet anslöt sig år 2011 och har idag Katrineholms kommun, Mjölby kommun, Linköpings kommun, Kinda kommun samt Trosa kommun i Sverige som anslutna kommuner och enheter.
Verksamheten drivs utifrån fyra noder och lärosäten som nämnts ovan. Vid Linköpings universitet är Daniel Carlsson, Matematiska institutionen, verksamhetsledare.
Lärarstudenter tar emot samtalen
Mattecoacherna är studenter vid Linköpings universitet, Kungliga tekniska högskolan (KTH) och Chalmers tekniska högskola som utbildar sig till ämneslärare. De har läst matematik, matematikdidaktik eller pedagogik, och har också utbildats i nätcoachning. Studenterna tar emot samtal från samtliga anslutna kommuner och enheter i Sverige. University of Edinburgh i Skottland samt Palacký University Olomouc i Tjeckien har samma koncept med studenter som hjälper elever från Skottland och Tjeckien via verktyget.
Mattecoach på nätet har tre huvudsyften med sin verksamhet
- Elever i grundskolan och gymnasiet ska ges kvalificerad handledning i matematik av lärarstudenter som har en utbildning inom matematik och matematikdidaktik.
- Ämneslärarstudenter ska ges möjlighet att utvecklas som blivande lärare, både didaktiskt och ämnesmässigt, och få kompetens på områden som de inte får i sin utbildning.
- Mattecoach på nätet ska vara en grund för forskning kring hur nätbaserad undervisning mot grundskole- och gymnasieelever bedrivs på bästa sätt.
Mattecoach på nätet hjälper elever med mattetalen
Filmen presenterar vår verksamhet och är 5 minuter och 36 sekunder.
Se hur enkelt du startar ett samtal och hur det fungerar
Filmen är 1 minut och 25 sekunder.