13 mars 2020

”Tack, nu har jag äntligen förstått.” och ”Tack, du förklarar jättebra” är några av de glada tillrop som dyker upp i chatten hos mattecoacherna en alldeles vanlig vardagkväll. Verksamheten har funnits vid LiU i tio år och närmare 51 000 elever har fått hjälp med sina matteläxor.

Mattecoacherna Elin Svensson och Jakob Emanuelsson
Elin Svensson och Jakob Emanuelsson är två av femton mattecoacher vid LiU, på en kväll kan de ta emot ett 30-tal chatt-samtal.  Anna Nilsen
Mattecoacherna sitter två och två vid ett konferensbord på Matematiska institutionen på Linköpings universitet, vardagar mellan 17 och 20. Även under veckolånga lov.
– Det är många som loggar in och ställer sig i kö för att få hjälp, det är imponerande. Det är roligt att kunna hjälpa till, vi lär oss hela tiden hur eleverna tänker och lär sig, säger Jakob Emanuelsson, snart färdig lärare i matematik.

De senaste tre åren har han jobbat som mattecoach vid sidan av ämneslärarstudierna vid LiU och mött både elever som nästan givit upp, och andra som vill ha hjälp för att få bra betyg i gymnasiets högre kurser. Han har under åren tagit emot fler än 500 chatt-samtal.

Noga med frågorna

Elin Svensson har inte varit med lika länge, men är uppe i drygt 160 samtal hittills.
– Vi lär oss mycket som vi kommer att ha nytta av i framtiden, vad det är många fastnar på och hur många olika sätt det finns att lära saker på, säger hon.

– Några behöver mer hjälp än andra. Jag försöker vara noga med hur jag ställer frågorna för att hitta rätt nivå i samtalet. Jag har också förstått hur viktigt det matematiska språket är för inlärningen, säger hon.

Flest frågor får de från gymnasieelever, därefter kommer högstadiet och några få från mellanstadiet och Komvux.

Till sin hjälp har coacherna ett specialutvecklat webbprogram där eleverna kan logga in anonymt och där de förutom att chatta med coacherna även kan rita figurer, skriva text och dela bilder. Coacherna har också ett skåp med alla de vanligaste matteböckerna, bra att ha när en elev har fastnat på sidan sjutton.

Inget facit på nätet

– Men vi är tydliga med att vi inte är något facit på nätet. Det är också viktigt när vi är ute i skolorna och beskriver verksamheten. Lärarna behöver ha förtroende för oss så att de uppmuntrar sina elever att höra av sig till oss. Ibland kan det vara lättare att ställa frågor när man får vara anonym, säger Jakob Emanuelsson.

Trycket är hårt och coacherna prioriterar elever från kommuner som har avtal med Linköpings universitet.
– Vi kunde vara många fler, det är många som behöver vår hjälp, säger Elin Svensson.

Konversationerna mellan elever och coacher sparas, det får också eleverna veta när de loggar in. Förutom att blivande lärare får praktik och att skolelever får hjälp används också det sparade materialet för forskning kring hur inlärning fungerar på nätet. Den första licentiatavhandlingen har nyligen publicerats vid LiU.

– Initiativet till Mattecoach på nätet kom från KTH 2009. Det är också vid KTH det enkla och stabila webbsystem utvecklats, som vi använder vid coachningen, säger Daniel Carlsson, universitetsadjunkt vid Matematiska institutionen och den som driver LiU:s nod och rekryterar nya coacher.

– Vi frågar duktiga studenter på ämneslärarprogrammet och så får de gå en coachutbildning här hos oss, säger han.

Stort intresse att coacha

Hittills har det inte varit svårt att hitta coacher, för närvarande är det 15 aktiva. Jobbet är både roligt och nyttigt och en extra slant är aldrig fel. Arvodet ligger på 140 kr i timmen.
– Men det vore bra med en mera långsiktig finansiering. Idag är det matematikinstitutionen som finansierar ungefär halva verksamheten och andra halvan kommer från de kommuner som är anslutna. Vi tecknar avtal med dem för ett år i taget, säger han.

Finansieringen är problem i Stockholm och Göteborg där respektive kommun drivit projektet, i båda kommunerna är Mattecoach på nätet nu pausat. Förutom noden vid LiU finns dock en vid Aston University i Storbritannien.

– Där är projektet väl förankrat på universitetet och ses som ett sätta att rekrytera studenter. Är de redan vana att ta kontakt med universitetet är steget inte så långt att söka dit, speciellt om man blivit väl bemött och fått hjälp, säger Daniel Carlsson.

Artikeln har även varit publicerad i LiU Magasin, 2020: 1.

Lärarstudenterna Elin Svensson och Jakob Emanuelsson coacher elever i matte på nätet.Det svåraste är när de säger att ”vi har prov i morgon, kan vi gå igenom hela avsnittet”. Det gäller att hitta en tråd att börja i. Vi kan ju inte heller förbereda oss på något vis, det kan komma frågor om vad som helst, konstaterar Elin Svensson och Jakob Emanuelsson Foto Anna Nilsen

Mattecoacherna

Mera matte