23 mars 2020

Först ut att ta emot Ingemars Lärarpris är universitetsadjunkten och matematikläraren Daniel Carlsson, Matematiska institutionen, en lärare som brinner för att undervisa och för att ge studenterna verktyg och förmågor som rustar dem för livet.

Daniel Carlsson
Daniel Carlsson i en ovanlig situation, ensam i salen i Corona-tider: ”Med den teknik som finns i dag så hittar vi olika sätt att ersätta den vanliga undervisningen, när det gäller handledning, seminarium och föreläsningar. Här gäller det att hjälpa varandra att ställa om, både för lärare och studenter.”  Fotograf: Magnus Johansson
– Jag känner mig verkligen hedrad av att ha fått det här priset, när jag hörde om det tänkte jag att någon gång innan jag går i pension vore det roligt att få det. Det finns så många duktiga lärare på LiU så jag tänkte inte ens tanken att jag kunde få det redan i år, säger Daniel Carlsson.

Lärare är han i själ och hjärta, intresset för matte väcktes i högstadiet, såklart av en duktig lärare. Liksom intresset för att förklara och förmedla, i gymnasiet tränade han såväl på sin tvillingsyster som på en trevlig tjej i parallellklassen som numera är hans fru och livskamrat.

Ingemars Lärarpris

Ingemars Lärarpris har instiftats av professor emeritus Ingemar Ingemarsson för att påminna om att bra lärare är en precis lika viktig del av ett universitet som forskarna.
– Linköpings universitet får bli pionjärer och en förebild även när de gäller att belöna briljanta lärare, sa Ingemar Ingemarsson vid ett seminarium i höstas.

Till de briljanta lärarnas skara hör Daniel Carlsson.
 Daniel Carlsson. Foto Magnus JohanssonHan har skrivit läroböcker, bland annat en lärobok i geometri för grundlärare och har tankar på en motsvarande bok för ämneslärare. I höstas spelade han in en hel serie korta föreläsningar i diskret matematik och la upp på en egen kanal på Youtube. Föreläsningar som på ett par månader har kommit upp i 10 000 visningar.
– Jag ser ju att det är personer som tittar på dem dygnet runt och det är inte bara mina egna studenter, säger han.

– Att undervisa via nätet är helt nytt för mig, jag ser ju att behovet finns och det finns naturligtvis både för och nackdelar. Om studenterna går in på nätet mitt i natten för att de inte orkat gå på föreläsningen är det ju inte så bra, men tittar de för att vara förberedda kan det ju bli en helt annan kvalitet på utbytet i salen, säger han.

För det är själva undervisningen som ger honom kraft, när han märker hur studenterna vänder och vrider på problemen, diskuterar och jämför resonemang.
– Då sker verkligen ett lärande, säger han.

Mattecoach på nätet

Sedan tio år tillbaka driver Daniel Carlsson också Mattecoach på nätet, en satsning där lärarstudenter hjälper barn i grundskolan och gymnasiet med matteläxor tre timmar varje vardagskväll och nästan året runt. Vid LiU finns just nu 15 aktiva coacher som arbetar två och två, rekryterade och utbildade av Daniel Carlsson. Under åren har fler än 50 000 elever fått hjälp med sina läxor.

– Mattecoach fyller tre syften: lärarstudenter får träning i att undervisa utan att träffa den elev de ska hjälpa, de kan skriva, rita och chatta med varandra. Alla barn oavsett bakgrund kan få hjälp med matten och inte minst så ger det oss möjlighet att forska kring hur lärande sker via nätet, säger Daniel Carlsson.

Mattecoach på nätet är ett projekt som startades på KTH och som har spritts över landet även om det i skrivande stund bara finns aktiva coacher vid LiU och Aston University i Storbritannien.
– Det är finansieringen som just nu haltar i Stockholm och Göteborg, där är det kommunerna som drivit projektet. Här vid LiU finansieras mattecoacherna till hälften av matematiska institutionen och till hälften av de kommuner vi har avtal med, berättar han.
Bland lärarstudenterna är mattecoach populärt, det är inga svårigheter att hitta coacher, och elever som behöver hjälp är det heller ingen brist på. En ny lösning är på gång vid KTH, som även kommer att inkludera ett gemensamt forskningsprojekt vid KTH och LiU.

Musik för inspiration och tröst

Forskning intresserar Daniel Carlsson, han har läst ett tiotal doktorandkurser, men någon avhandling har det aldrig blivit.
– Jag har väl aldrig varit tillräckligt motiverad, jag har tryggheten i de matematiska kunskaperna och det är undervisningen jag brinner för. Med åren har jag valt att prioritera det jag känner glädje i att göra, säger han.

Som musiken. På fritiden sjunger han i kör, skriver musikstycken, spelar och sjunger i kyrkor och ordnar konserter, ibland tillsammans med de tre tonårssönerna som alla musicerar och ibland med goda vänner.

– Med musiken är det samma sak som med matematiken, det handlar om att beröra människor. Jag och en god vän anordnade en konsert vi kallade 'När smärtan inte går över' som fyllde Mjölby kyrka. Jag skrev några sånger och vi plockade in lite gammalt. Det är en fin känsla när människor kan dela sin smärta genom musiken och därmed få tröst.

Lärare och forskare lika viktiga

Ingemars Lärarpris består av en prissumma på minst 500 000 kronor, med en önskan att pengarna ska användas för förkovran, men utan att vara specificerat mer än så.
– Jag har inte hunnit tänka på vad jag vill använda pengarna till, men jag har läroböcker jag vill skriva, föreläsningar att spela in och det skulle vara kul med en ledarskapsutbildning av något slag. Det skulle kännas bra att ha i ryggen som lärare och verksamhetsledare, säger han.

Ingemars Lärarpris får Daniel Carlsson ta emot i samband med den akademiska högtiden vid Linköpings universitet, där också professorer installeras och doktorer promoveras.

– Det viktigaste ett universitet gör är att utbilda människor, och de lärare som stimulerar till lärande är värda all uppmuntran. Genom detta vill vi visa att lärarna är precis lika viktiga för ett universitet som forskarna, säger Ingemar Ingemarsson.

Daniel Carlsson matte-kanal på Youtube hittar du här

Nominera till 2021 års lärarpris, nomineringsperioden öppnar 25 maj

Mattecoacherna och Ingemars Lärarpris

Senaste nytt från LiU

Polisbil, avspärrat.

Ny forskning stärker kommuners krisberedskap

Sveriges kommuner står inför stora krisutmaningar. För att möta dessa krav startar nu ett forskningsprojekt som undersöker hur ledarskapet för att utveckla och organisera förmåga till kommunal krisberedskap kan stärkas.

Gymnasieelev i laboratorium.

Styrkeprovet i LiU-labbet: Knopen mot splitsen!

Vilket håller bäst under seglingen? En knop, eller en splits? Max Zetterström som går Seglargymnasiet i Motala fick chansen att ta reda på det i sitt gymnasiearbete – i LiU:s testlabb.

Champagneflaska med Sectra på etiketten

Sectra – världsledande företag med rötter i LiU-forskning

Det började som extrauppdrag för fyra forskare och växte till ett spjutspetsföretag inom medicinsk IT och cybersäkerhet. Följ med på Sectras resa mot dagens globala verksamhet.