Det här är en podd för studenter inom industriell ekonomi och organisation. Vi som forskar och undervisar diskuterar till exempel entreprenörskap, innovation, affärsmodeller och hur man säljer in sin affärsidé.

PIE-podden är för dig som vill krydda din kunskap, som vill lära dig mer om projekt, innovation och entreprenörskap och på så sätt förbereda dig för ditt framtida yrkesliv.

Foto på fyra kvinnliga forskare forskare i en poddstudio.Cia Lundvall, Charlotte Norrman, Jeanette Engzell och Annelie Norberg. PIE-podden skapas och drivs av lärare och forskare från avdelningen projekt, innovation och entreprenörskap - vid Linköpings universitet.

Vi klipper och redigerar själva och musiken är gjord av Teodor Miciol.

Lyssna på PIE-podden

1. Entreprenörskap vs. intraprenörskap

Vad är skillnaden mellan entreprenörskap och intraprenörskap? Vad innebär det att vara en entreprenör? Hur blir man som en anställd en intraprenör? I detta avsnitt reder vi ut begreppen och får höra olika resonemang om entreprenörskap och intraprenörskap.

2. NABC

Vill du testa en idé? Då kan NABC modellen hjälpa dig. Vi pratar om modellen på djupet; N står för behov, A betyder lösning, B för benefit och C för competition, för att skapa en bättre förståelse kring modellen och dess användning.

3. Challenge based learning

CBL, Challenge based learning, är en undervisningsmetod som baseras på att studenter får arbeta med att lösa utmaningar från externa idéägare. I det här avsnittet pratar vi om hur man som lärare jobbar med CBL och vilka tips och råd som kan vara hjälpsamma på vägen samt vad man ska undvika.

Fler avsnitt

4. Affärsmodell och BMC

I detta avsnitt pratar vi om BMC (Business Model Canvas) en modell för att utveckla eller validera en affärsmodell. Modellen bygger på nio olika områden som vi går igenom steg för steg. Modellen handlar om att se över alla områden och se till att företaget kan nå sina mål.

5. Pitch

När du ska sälja din affärsidé är det viktigt att vara bra på att pitcha. Du ska genom en pitch berätta vilket värde din produkt ger dina potentiella kunder men också övertyga värdet på marknaden.

6. Miljödriven innovation

Vi har bjudit in gästen, professor Thomas Magnusson för att diskutera vilken betydelse innovationer har för att ställa om till ett mer hållbart samhälle och hur man kan man skapa ”rätt” förutsättningar för att sprida innovationer. Thomas Magnusson belyser också politikens roll för spridningen av nya innovationer och utmaningar som finns inom exempelvis energi och fordonsindustrin idag.

Om PIE-podden

Kontakter