Sveriges Ingenjörer förvaltar Stiftelsen Sveriges Ingenjörers Miljöfond (Miljöfonden). Stiftelsen bildades 1993 med syfte att stödja projekt, studentarbeten och forskning som bidrar till att förbättra den fysiska miljön i Sverige och vårt närområde. Medlen i fonden kommer från fondavsättningar i Swedbank Robur Humanfond.

Det kommande året kommer Sveriges Ingenjörer och Miljöfonden att växla upp från samarbete med KTH och LTU till att även omfatta Tekniska högskolan vid Linköpings universitet, Chalmers och LTH. Totalt har 2 500 000 kronor reserverats för 50 examensarbeten, det vill säga 10 examensarbeten á 50 000 kronor per lärosäte under 2024 och därefter fortsatta samarbeten under tre år.

Examensarbetena ska vara inom miljöområdet med det breda syftet att öka intresset för och möjligheten till att lösa miljöproblem i Sverige. Målet är att resultaten av dessa examensarbeten ska leda till nya företag och nya jobb och/eller implementerade lösningar i den fysiska miljön i Sverige. Förhoppningen är att detta både ska ge studenterna, Tekniska högskolan och Sveriges Ingenjörer möjlighet att bidra till att den nya ingenjörskåren gör skillnad för miljön och arbetsmarknaden i Sverige framöver.

Fakultetsledningen har utsett en bedömargrupp som kommer göra urvalet åt Sveriges Ingenjörer. Anmälan är öppen 1-31 oktober och sökande ska under innevarande läsår göra ett examensarbete inom ett civilingenjörsprogram, högskoleingenjörsprogram eller tekniskt/naturvetenskapligt masterprogram.

Stipendiet är skattefritt, och om två studenter gör examensarbetet tillsammans får de dela på pengarna.

Kriterier för urvalet:

• Examensarbetet ska bedömas hålla en hög vetenskaplig kvalitet.
  • Resultatet från examensarbetet bedöms kunna lösa ett miljöproblem och skapa en fysisk tillämpning i Sverige.
  • Medlemmar i Sveriges Ingenjörer har företräde till stipendier.

Har ni frågor, kontakta Utbildningsledare Anders Ekinge vid Tekniska fakultetskansliet.

Jag tycker det är jätteroligt att Miljöfonden växlat upp satsningen på stipendier för examensarbeten och att Tekniska högskolan vid LiU nu också är med. Vi ser med spänning fram emot stipendie-ansökningar.
Johan Ölvander, Dekan

Tekniska högskola vid Linköpings universitet