LEDARE JANUARI 2024
Grundskolans teknikämne har innehållsmässigt förändrats avsevärt de senaste fem decennierna. Men, sedan läroplansreformen 1994 (Lpo94) kan man med fog säga att ämnet har stabiliserats i styrdokumenten och successivt konsoliderats. Frågan är bara om 30 år är en lång eller kort tid för att en förändring ska få genomslag i skolsystemet…

 

Teknikämnets plats i timplanen – en nyckel

En av de viktigaste reformerna på senare tid är att teknikämnet fick ett eget utrymme i grundskolans timplan 2017. Det synliggjorde ämnet på flera sätt. Det hamnade till exempel på skolornas schema på ett tydligt sätt. Men, ser vi till teknikämnets omfattning som en del av elevernas samlade studietid, är det alldeles för lite! En grafisk illustration belyser detta ganska tydligt.

T:et i STEM

Ett av ämnets uttalade syften är att stimulera till kunskap om och intresse för högre utbildning inom den tekniska sektorn. Jag ser det som en central punkt i de kommande diskussionerna kring regeringens uttalade satsning kring STEM (en akronym för Science, Technology, Engineering, Mathematics). Här borde naturligtvis T:et spela en avgörande roll (liksom E:et – även om det inte finns en tydlig motsvarighet till det inom grundskolan, så ryms sådana perspektiv i den kursplan som nu råder för ämnet Teknik). Ska vi kunna öka intresset för STEM-relaterade utbildningar, behöver eleverna erbjudas flera och djupare insikter som kan bidra till att de känner engagemang för tekniska frågor.

 

Först behöriga tekniklärare –
sedan kan det bli fler i STEM

En ytterligare utmaning berör behörighetsgraden bland lärare för skolämnet Teknik. Den är nu lägst i landet och måste höjas! Blott ca 50% av de lärare som undervisar i grundskolan är behöriga. Kunskapen om detta är inte ny. Den låga behörighetsgraden påverkar bland annat undervisningens likvärdighet, skolans bedömningspraxis och elevers bildningsnivå, men i förlängningen också elevers intresse för teknik.
Och, ska vi få fler studenter i högre utbildning med teknikinnehåll, så behöver vi verkligen först fler tekniklärare! Där spelar SYV:arna en viktig roll. Duktiga gymnasielever inom NV- och Teknikprogrammen ska kunna känna att läraryrket är en framtid! Det krävs om vi i ett långsiktigt perspektiv ska få fart på STEM-initiativet.

Grafik över skolans timplan.Grundskolans timplan.
 

 

Ledare i PDF-format

Till CETIS huvudsida