LEDARE SEPTEMBER 2025

I dagarna släppte regeringens utredare Lars Trägårdh rapporten ”En kulturkanon för Sverige” (SOU 2025:92). Debatten om syftet med denna kanon har varit omfattande, men nu när den ligger på bordet kan vi konstatera att teknikens roll som kulturbärare har fått ett omfattande utrymme. Det kan gynna både teknikundervisningen och samarbetet över ämnesgränser i skolan.

Skolan och dess undervisning framhålls som centrala för att medvetandegöra elever om den svenska kulturens rötter. Man resonerar i rapporten om bildning som ett av tre nyckelbegrepp. Sättet man gör det på ligger väldigt nära det vi inom teknikens didaktik benämner som ”teknisk bildning” – elevers alltmer vidgade förståelse för sin omvärld och genom detta även den konstruerade världen. I relation till detta nyckelbegrepp betonar man att kultur kan omfatta både beständighet och förändring.

Fönster mot framtiden

Intresset för det beständiga visar sig i att det, bland de 100 objekt som denna kanon omfattar, finns ett tiotal som vi direkt kan identifiera som tekniska: Falu Koppargruva, kullagret, Norrköpings industrilandskap, Harsprångets kraftstation m.fl. Lägg därtill att några relaterar till arkitektur. Som objekt har de funnits, eller finns ännu, och är värda att studera.
Samtidigt talar man om förändring. I rapporten beskriver man dessa 100 verk som ”fönster” för att fördjupa förståelsen om deras betydelse för det samhälle de både formats av och bidragit till att forma. Man talar om det som startpunkter för en bildningsresa framåt. Ett argument är att förändringar ”sker i en rasande takt” och att vår kultur och historia därför ständigt behöver tolkas och omvärderas i nytt ljus.

Tekniken manifesterar våra idéer

Teknik och teknisk kunskap är inte enbart verktyg. De är också delar av den väv som utgör samhällets värderingar, normer och beteenden. Teknik påverkar vår livsstil, skapar nya sätt att kommunicera och interagera, och formas i sin tur av de kulturella och sociala sammanhang den introduceras i. Just den växelverkan mellan teknik och samhälle finns inskriven i grundskolans kursplan för Teknik. Här kan skolan bidra!
I varje sin tid manifesterar tekniska lösningar våra önskningar och drömmar om det samhälle vi vill ha. Det gigantiska projektet Göta kanal drevs av en ambition att vara en vattenled för godstransport. Snart nog kom järnvägen och nu är kanalen snarare en turistled. Kanalen finns kvar men den måste nu förstås på ett annat sätt. På det viset kan den fungera som ett exempel på ett förändringsmönster.

Teknik som kulturbärare i undervisningen

Att säga "teknik är kultur" innebär att inse att teknik inte existerar i ett vakuum, utan är djupt sammanflätad med mänskliga samhällen och bidrar till att forma och bekräfta kulturella mönster och värderingar. De, i detta förslag till kanon, utvalda tekniska objekten utgör exempel på kulturbärare, vilka kan fungera som utgångspunkter för att skapa intresseväckande teknikundervisning som öppnar för teknisk bildning. Ja, för bildning i stort och en ingång till teknikens roll i vårt gemensamma kulturella kapital.
Att säga "teknik är kultur" innebär att inse att
teknik inte existerar i ett vakuum, utan är djupt sammanflätad med mänskliga
samhällen.
Claes Klasander

Ledare i PDF-format

Till CETIS huvudsida