Att lösa brott med postmortem metabolomik och artificiell intelligens

Emma Busk Winquist

Forskningsmiljön "Att lösa brott med postmortem metabolomik och artificiell intelligens" är ett av Vetenskapsrådet finansierat initiativ för forskning om brott.

Postmortem-diagnoser av olika mord, förgiftningar och andra dödsfall bygger ofta på subjektiva bedömningar och ospecifika fynd, som ofta fastställs indirekt. Postmortem metabolomik har potential att tillhandahålla ytterligare information om agonalfasen, dödsorsaken och dödstidpunkten. För att maximera denna potential kommer denna forskningsmiljö att samla rättsläkare, rättstoxikologer, analytiska kemister, systembiologer samt experter inom maskininlärning och artificiell intelligens. Framgångsrika insatser från denna forskningsmiljö kommer att implementeras i rutinärenden och hjälpa polisens arbete genom att tillhandahålla undersökningsledtrådar och nya verktyg för att utöka objektiva rättsmedicinska bevis.

Denna forskningsmiljö kommer att inkludera forskare från Rättsmedicinalverket (RMV) och flera institutioner vid Linköpings universitet, inklusive Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper (BKV), Institutionen för medicinsk teknik (IMT), Institutionen för datavetenskap (IDA) och Institutionen för fysik, kemi och biologi (IFM).

Projekt

Projekten som ingår i forskningsmiljön är indelade i tre huvudarbetsområden (WP), med projekt som arbetar tvärvetenskapligt mellan paketen och expertgrupperna.

• WP1: Karaktärisering av postmortala fingeravtryck vid förgiftningar, dödsorsaker och uppskattningar av dödstidpunkter.
  • WP2: Analytisk kemi i postmortal metabolomik.
  • WP3: Systembiologi, maskininlärning och artificiell intelligens.

Publikationer

Omslag för publikation ''
Liam J. Ward, Gustav Engvall, Henrik Green, Fredrik Kugelberg, Carl Soderberg, Albert Elmsjo (2023)

Metabolites , Vol.13 Vidare till DOI