Den kanske enskilt största orsaken till de stora förändringarna är den pågående digitaliseringen och framväxten av e-handeln där ökande volymer kräver en annan organisation, styrning och kontroll.
Projektets frågeställningar bestod av att identifiera (1) dynamiska förmågor som krävs i handelns logistiksystem, och (2) dess organisatoriska förutsättningar, samt (3) ta fram ett praktiker-orienterat ramverk för omställning till en ökad förändringsförmåga. Sammantaget innebär ovanstående att projektet identifierade en tydlig målbild för hur ett innovativt, flexibelt logistiksystem ska se ut, men också hur man kan nå dit.
Metodmässigt byggde projektet på en ansats om lärande utvärdering och följeforskning, där forskarna följde och aktivt medverkade i ett antal pågående utvecklingsprojekt inom H&Ms globala logistikfunktion. Projektet förväntades ge insikt i den pågående omställningsprocessen i H&M, där exempelvis nya distributions- och logistiklösningar togs fram för att nå en bättre omnikanal-upplevelse för kunder. På så sätt kan ”fallet H&M” fungera som en injektion och nytänkande för hur omställning kan/bör ske, samt förståelse för vilka utmaningar som finns kring detta. Projektets fokus på dynamiska förmågor fungerade här som en viktig utgångspunkt för hur ledningen och dess organisation mer systematiskt kunde arbeta med utveckling och innovation i företag.
Projektet pågår: Projektet startades 2019 och avslutades i augusti 2021.
Finansiär: Handelsrådet