Genom en tvärvetenskaplig ansats vill forskarskolan möjliggöra ämnesforskning såväl som pedagogisk forskning. Det pedagogiska forskningen syftar till att öka kunskapen om hur undervisning i den nya ämneskunskapen bäst kan stödja studenters lärande i våra utbildningar.
Forskarskolan är också interprofessionell då lärare/personal från olika hälso- och sjukvårdsutbildningar kommer att delta. Detta möjliggör utbyte och samverkan både i ämnesforskning samt pedagogisk forskning.
Forskarskolan erbjuder specialanpassade forskarutbildningskurser utöver respektive lärosätes obligatoriska kurser.
Forskarskolan erbjuder internationalisering genom mentorer eller handledare utanför Sverige.
Tänkbara forskningsområden:
- Studenters förståelse av centrala begrepp i ämnet
- Studenters möte med patienter i klinisk praktik
- Design av kurser och utbildningsmoment och vilken effekt det har på studenters professionella och interprofessionella lärande
- Organisation, design och ledarskap i hälso- och sjukvårdsutbildningar
Målgrupp:
Forskarskolan i medicinsk pedagogik riktar sig till undervisande personal inom hälso- och sjukvårdsutbildningar som leder till yrkeslegitimation.