Bakgrund
Intellektuell funktionsnedsättning (IF) är en medfödd eller tidigt förvärvad funktionsnedsättning som karakteriserats av IQ <70 och nedsättningar av de kognitiva och adaptiva förmågorna. Det är vanligt med svårigheter att bearbeta och tillämpa information och kunskap samt att klara av livet självständigt.
Unga vuxna med IF har sämre hälsa och sämre levnadsvanor jämfört med jämnåriga i den övriga befolkningen. Det finns flera orsaker till detta. Det beror dels på de svårigheter som funktionsnedsättningen medför. Andra orsaker är bristande evidens för hälsofrämjande insatser riktade till unga vuxna med IF och de brister som finns inom hälso- och sjukvården avseende kunskap, bemötande och tillgänglighet.
Unga vuxna med IF ges sämre förutsättningar för att ta del av, förstå och använda den hälsoinformation och rådgivning som hälso- och sjukvården samt omsorgen (exempelvis boendepersonal) erbjuder. Hälsoinformation, råd och stöd för positiva beteendeförändringar behöver ges på ett lättförståeligt och konkret sätt.
Det finns ett stort behov av att öka kunskapen och kompetensen inom hälso- och sjukvården och omsorgen både om hälsofrämjande insatser och bemötande gentemot unga vuxna med IF. Ett sätt att göra det på är att rusta studenterna på professionsutbildningarna inom hälso- och sjukvården bättre inför det kommande yrkeslivet genom undervisning om hälsofrämjande insatser och bemötande gentemot unga vuxna med IF. Den undervisning som ges idag är långt ifrån tillräcklig och det behövs mer forskning för att undersöka hur sådan undervisning skulle kunna se ut, och för att säkerställa undervisningens kvalitet.
Övergripande syfte
Att öka kunskapen och förståelsen för hur undervisning om hälsofrämjande insatser och bemötande gentemot unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning kan bedrivas på professionsutbildningarna inom hälso- och sjukvården.
Relevans
Genom att undersöka hur unga vuxna med IF, närstående, professionella inom hälso- och sjukvården, omsorgen och skolan samt lärare och studenter uppfattar hälsa, levnadsvanor, hälsofrämjande insatser, arbetssätt och gott bemötande för unga vuxna med IF kan en förståelse skapas för hur evidensbaserad undervisning om hälsofrämjande insatser och bemötande gentemot unga vuxna med IF på professionsutbildningarna skulle kunna se ut och utvecklas. En evidensbaserad undervisning ger lärare och studenter möjlighet till lärande, fördjupad kunskap och kompetens.
På sikt kan det öka hälso- och sjukvårdspersonalens möjlighet till att stötta denna åsidosatta grupp till ökad delaktighet och självständighet så att de kan ta medvetna beslut, göra hälsosamma val och beteendeförändringar som påverkar deras hälsa positivt. Avhandlingen förväntas bidra med ökad förståelse kring hur hälsosamma levnadsvanor kan främjas för unga vuxna med IF. Likväl som den förväntas att bidra till ökad kompetens, kunskap och kvalitet inom professionsutbildningarna inom hälso- och sjukvården.