Uppgiftskonstruktion av muntliga uppgifter i engelskämnet på gymnasiet
Mitt avhandlingsprojekt angriper ett praktiskt problem inom språkundervisningen där elever tenderar att genomföra "parallella dialoger", det vill säga att de talar till varandra och inte med varandra. En av de drivande hypoteserna är att elevers interaktionella kompetens, det vill säga deras förmåga att aktivt delta i samtal och tillsammans konstruera den pågående interaktionen, påverkas av uppgiftens konstruktion.
Jag undersöker uppgiftskonstruktion av muntliga uppgifter inom ämnet engelska på gymnasiet och deras påverkan på elevers interaktion under genomförandet av uppgifterna. Detta innefattar att skapa och testa uppgifter och undersöka hur olika variabler påverkar interaktionen mellan eleverna, alltså vilka interaktionella aspekter som möjliggörs när uppgifter genomförs. Med hjälp av multimodal samtalsanalys analyseras videoinspelad data av elevpar som genomför muntliga uppgifter.
Centralt i projektet är uppgifternas tillhörande materiella föremål som instruktionskort, laminerade bilder och fysiska objekt. Min forskning visar att dessa materiella föremål skapar interaktionella möjligheter för eleverna.