Undervisning
Jag är universitetsadjunkt i matematikdidaktik vid Linköpings universitet och undervisar främst på Grundlärarprogrammet F-3 och 4-6 och Ämneslärarprogrammet åk 7-9 ingång matematik vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) samt Fler vägar in kursen i Matematik vid Institutionen för matematik (MAI).
Forskning
Min avhandling Att lära om statisk och dynamisk proportionalitet - En studie av den didaktiska transpositionen av svenska matematikuppgifter med proportionalitet är skriven vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet inom ramen för Centrum för utbildningsvetenskap och lärarforskning (CUL). Jag forskar om lärande och undervisning av matematik inom grundskolan och gymnasiet.
I min licentiatavhandling (2011) undersökte jag hur den matematiska idén om proportionalitet hanteras i den svenska gymnasieskolan. Ett allmänt problem som är kopplat till detta är hur den nationella läroplanen realiseras i läroböcker och nationella prov. För att undersöka detta utvecklades ett analysverktyg baserat på ATDs teoretiska ram (Anthropological Theory of the Didactic) (Chevallard, 2007).
Främst rör sig mina forskningsintressen inom området funktioner och algebra. Jag har arbetat med projektet VIDEOMAT (Videoinspelad matematikundervisning), en internationell komparativ videostudie i matematik i samarbete med Åbo Akademi (Finland) Universitetet i Agder (Norge) och UCLA (USA) under ledning av Professor Roger Säljö (LinCS, GU). VIDEOMAT-projektet utforskar introduktion av algebra i årskurs 6 och 7.
Övriga forskningsintressen är programmering i matematik, och utveckling av lärarutbildningen i matematik, såväl i grundutbildning som i fortbildning. Speciellt intresse är undervisning om hållbarhet och matematik.