Fotografi av Camilla Sandström Prytz

Camilla Sandström Prytz

Universitetsadjunkt

Mitt forskningsintresse riktas mot hur lärarstudenter på en ämneslärarutbildning tränas i att leda undervisning.

Det är väl bara att ta boken under armen och gå in i klassrummet och undervisa....

Att leda undervisning handlar så mycket mer om än att bara gå in i ett klassrum och kommunicera ett innehåll, det krävs bl.a. engagemang, tydlighet och att du visar att du vill vara i klassrummet tillsammans med dina elever, det vi i forskargruppen FoDiL benämner som didaktiskt ledarskap. Läraryrket är komplext och innehåller didaktisk kompetens, relationell kompetens och ledarskapskompetens. Jag är intresserad av praktiknära forskning och under mina år som ämneslärare på högstadiet, Grundvux, Komvux och gymnasiet har jag också parallellt undervisat på Ämneslärarprogrammet samt de korta programmen vid Linköpings universitet.

Jag har också arbetat med den verksamhetsförlagda delen utbildningen, VFU, inom olika lärarprogram och har på så vis kommit att intressera mig för frågor som rör teori och praktik och vilket stöd vi erbjuder våra studenter inför VFU och i de fall omexamination av VFU krävs. Det har visat sig att det ofta är förmåga att leda undervisningen, det didaktiska ledarskapet, som upplevs som problematiskt och som studenterna behöver stöd i vilket är något som väckt mitt intresse.

Sedan 2017 arbetar jag enbart inom akademin. 2020 påbörjade jag min forskarutbildning där mitt forskningsintresse handlar om hur lärarstudenter tränas i att leda undervisning på en ämneslärarutbildning.

Publikationer

Forskning

Lärare undervisar elever i ett klassrum.

Forskning om didaktiskt ledarskap - FoDiL

Lärares huvudsakliga uppdrag handlar om att leda elever till lärande. Lärare måste därför både ha ett utvecklat ledarskap och goda ämneskunskaper. FoDiL sammanför två etablerade forskningsfält till det som vi kallar didaktiskt ledarskap.

Forskningsprojekt

Simuleringsbaserat lärande som förberedelse inför första VFU – att träna ledarskap i en trygg miljö

Att leda lärande och hantera klassrumssituationer är utmanande för många lärarstudenter i övergången till det professionella läraryrket. Vår forskning vid Linköpings universitet utvecklar och utvärderar en simulationsbaserad metod för att stärka studenters didaktiska ledarskap genom reflekterande lärande och metakognitivt tänkande.

Internationellt rapporterar lärarstudenter ofta att de känner sig otillräckligt förberedda för lärarrollens krav, särskilt vad gäller ledarskap och konflikthantering. Traditionella lärarutbildningar kritiseras för att vara alltför teoretiska och för lite integrerade med praktik.

Som en pilotstudie för KPU60/75-studenter vid Linköpings universitet har vi använt TeachLivE, en semi-virtuell simuleringsplattform med virtuella elever, för att skapa autentiska undervisningssituationer. I filmer med en verklig lärare i interaktion med avatarer analyserade studenterna undervisningen med hjälp av Teaching Through Interactions (TTI)-ramverket, vilket belyser betydelsen av emotionellt stöd, klassrumshantering och didaktisk kvalitet.

Genom att integrera principer för reflekterande lärande och undervisning som stärker förmågan till medvetet tänkande och ledarskap, utvecklades studenternas metakognitiva förmåga och deras kompetens att anpassa sitt ledarskap. Utvärderingen visade att denna workshopsmetod ökade studenternas beredskap inför kommande VFU och väckte ett starkt intresse för att själva pröva simuleringsplattformen som en mikro-undervisningsmiljö.

Framtid och spridning

Syftet är att sprida metoden till övriga lärosäten inom försöksverksamheten KPU60/75 samt till andra lärarutbildningar för att förbättra förberedelsen för lärarprofessionen på bred front.

Ansvariga

Camilla Sandström Prytz, Caroline Appelgren, Ann-Sofi Wedin och Marcus Samuelsson, PeDi, IBL
I samarbete med Marie-Louise Höög, SAROS, IKOS.

Träna på att leda undervisning på en ämneslärarutbildning

Detta forskningsprojekt syftar till att undersöka hur ämneslärarstudenter tränar på att leda undervisning under verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Genom en longitudinell ansats följs studenternas utveckling från deras första till avslutande VFU, med fokus på hur praktiknära reflektion och erfarenhetsbaserad träning bidrar till att utveckla en professionell beredskap för klassrummets komplexa ledarskap. Projektets resultat förväntas ge viktiga insikter för att stärka kvaliteten och relevansen i lärarutbildningen.

Detta licentiandprojekt undersöker hur ämneslärarstudenter tränar på att leda undervisning under sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Genom ett longitudinellt kvalitativt studieupplägg följs studenternas process från deras initiala möten med lärarrollen till utvecklingen av en möjlig professionell handlingsberedskap för undervisningsledarskap i klassrummet.

Projektet omfattar två delstudier: Den första bygger på analyser av skriftliga reflektioner och gruppdiskussioner från 178 studenter under deras första VFU. Den andra delstudien baseras på intervjuer med studenter under deras avslutande VFU. Fokus ligger på praktiknära reflektion som metod för att synliggöra och förstå hur studenter prövar, tränar och utvecklar sina ledarskapsförmågor i undervisningssituationer.

Projektet hoppas kunna bidra med ökad kunskap om hur lärarstudenter tränar på undervisningsledarskap, med särskild tonvikt på hur professionell handlingsberedskap formas för att möta klassrummets didaktiska och socioemotionella komplexitet. Resultaten är relevanta för utvecklingen av lärarutbildningens praktiknära inslag och för att främja ett hållbart och kvalificerat lärarledarskap.

Projektperiod: HT 2021 – VT 2026

Ansvarig forskare: Camilla Sandström Prytz
Handledare: Marcus Samuelsson och Henrik Lindqvist

Undervisning

Handledare

Organisation