Företagens roll i klimatomställningen
Det är många aktörer, från enskilda individer till överstatliga organisationer, som behöver samarbeta för att världen ska lyckas nå målet om att begränsa den globala uppvärmningen till 1.5 grader - något som de flesta av världens stater kom överens om i Parisavtalet. I Sverige, liksom på många andra ställen i världen, står företag för en stor del av klimatutsläppen, och de har därför också en framträdande roll i klimatarbetet. Det är vanligt att politiska initiativ för att öka takten i klimatomställningen riktas till just företag. Men företag är inte passiva mottagare av politiska insatser utan aktiva aktörer som också tar egna initiativ i klimatomställningen. Så hur förhåller sig egentligen företagen till de här politiska initiativen och satsningarna? På vilket sätt är de politiska satsningarna för att öka takten i klimatomställningen länkade med det klimatarbete som pågår hos företagen? På vilket sätt påverkar det deras klimatarbete? Gör de det? Vilka andra aktörer uppfattar företagen vara viktiga och drivande i klimatarbetet? Frågor som dessa är viktiga att forska om för att förstå möjligheter och utmaningar i försöken att styra klimatomställningen men också för att förstå hur klimatomställningen uppstår genom mängder med initiativ från olika aktörer vars insatser är sammanlänkande på olika sätt.