Avdelningen för pedagogik och sociologi (APS)

Arbetslivet innebär både glädje och utmaningar för många människor. Vid avdelningen för pedagogik och sociologi utbildar vi framtidens personalvetare men även personer som med fördjupade kunskaper inom pedagogik och sociologi kan ta sig an framtida arbets(livs)- och samhällsfrågor. Vår forskning bidrar med kunskaper om de betingelser och förutsättningar, t ex lärande, innovationsförmåga, ledarskap, jämställdhet, arbetsförhållanden, hälsa, mm som bidrar till ett hållbart arbete och arbetsliv.

Forskningsmiljö och forskningscentrum

Forskningsprojekt

Man i kostym går i en skog.

GROWL: Grön omställning i arbetslivet

För att nå klimatmålen behöver arbetslivet ställa om. Forskargruppen GROWL fokuserar på människorna, organisationerna och politiken runt grön omställning i arbetslivet.

Hybridmöte.

Ledarskap i hybridarbete

En större del av arbetet kommer troligtvis ske helt eller delvis på distans med stöd av digitala verktyg. I projektet studeras de utmaningar hybridarbete skapar för ledarskap i relation till medarbetares välbefinnande och arbetsprestationer.

Robotar och människor arbetar tillsammans på ett lager.

Nordisk forskargrupp: Robotar och AI i arbetslivet

Den nordiska forskargruppen Robotar och AI i arbetslivet vill stärka och utveckla sociologisk forskning kring robotisering och AI i arbetslivet. Vi fokuserar på sociala frågor, arbetsmiljö, organisationskultur, arbetsidentitet och maktstrukturer.

En sjuksköterskestudent tränar på att ta ett prov på en patientdocka.

Nya innovativa former för kompetensförsörjning inom offentlig sektor – exemplet Magnetmodellen

Magnetmodellen kan beskrivas som en managementidé för att råda bot på personalbrist där tanken är att ett sjukhus likt en "magnet" kan dra till sig, dvs. attrahera, rekrytera och sedan behålla personal även vid arbetskraftsbrist.

En sjuksköteskestudent tar ett prov på en patient.

Nya former för verksamhetsförlagd utbildning inom hälso- och sjukvård

Den verksamhetsförlagda utbildningen är en central arena för lärande och professionsutveckling inom hälso- och sjukvårdsutbildningarna. Flera utmaningar kan identifieras där VFU och framtidens hälso- och sjukvård behöver mötas.

Figurer i trä och i olika färger

En inkluderande arbetsmarknad?

Ökade krav i arbetslivet har resulterat i att allt fler människor har hamnat utanför den reguljära arbetsmarknaden. Detta forskningsprojekt undersöker Arbetsförmedlingens insatser för arbetssökande med funktionshinder.

Utbildning

Human Resources, HR, kandidatprogram, 180 hp

Personalen är organisationens viktigaste resurs. Att förstå hur människor och organisationer fungerar och kan utvecklas är vad HR-programmet handlar om. Utbildningen erbjuder dig kurser för att möta arbetslivets framtida behov.

Human Resources, HR, masterprogram, 120 hp

HR-mastern är för dig som vill arbeta förändringsinriktat och ledningsnära med strategiskt HR-arbete. I din framtida yrkesroll kan du stödja individer, arbetsgrupper och organisationer att utvecklas och förändras.

Beteendevetenskaplig grundkurs, 60 hp

Är du intresserad av människors beteende och vill lära dig mer hur vi fungerar både som individer och i grupp? På kursen läser du sociologi, pedagogik och psykologi, en kombination som gör att du får en fördjupad förståelse för människors beteende.

Kompetensutveckling för yrkesverksamma

På uppdrag av företag och organisationer ger avdelningen uppdragsutbildningar för yrkesverksamma. Vi kan även skräddarsy utbildningar som passar just era behov.

Forskarutbildning

Nya publikationer

2024

Johanna Finnholm, Andreas Wallo, Karin Allard, Stefan Tengblad (2024) Reconceptualizing HR change agency: introducing a framework and propositions for future research Personnel review, Vol. ahead-of-print (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Diana Holmqvist, Filippa Millenberg (2024) Carving space to learn for sustainable futures: A theory- informed adult education approach to teaching European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, Vol. 15, s. 299-315 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Per Andersson, Song-ee Ahn, Johanna Köpsén (2024) Editorial: Spring 2024 Nordic Journal of Vocational Education and Training, Vol. 14, s. iii-v (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Andreas Ruschkowski, Johanna Köpsén, Andreas Fejes (2024) The formulation of the policy of education based on a scientific foundation and proven experience at folk high schools in Sweden (1974-2024)
Hanna Fernemark, Nadine Karlsson, Janna Skagerström, Ida Seing, Elin Karlsson, Emma Brulin, Per Nilsen (2024) Psychosocial work environment in Swedish primary healthcare: a cross-sectional survey of physicians' job satisfaction, turnover intention, social support, leadership climate and change fatigue Human Resources for Health, Vol. 22, Artikel 70 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Elin Karlsson, Nadine Karlsson, Hanna Fernemark, Ida Seing, Janna Skagerström, Emma Brulin, Per Nilsen (2024) A Cross-Sectional Survey of Swedish Primary Healthcare Nurses' Discontent With Their Current Job Journal of Nursing Management, Vol. 2024, Artikel 2786600 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
David Redmalm, Clara Iversen, Marcus Persson (2024) Can robots lie?: A posthumanist approach to robotic animals and deceptive practices in dementia care Journal of Aging Studies, Vol. 71, Artikel 101272 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Marcus Persson, Andreas Wallo (2024) Digital automation and working life of HR practitioners: a gender analysis of the implications for workforce and work practices Gender, Technology and Development (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Hanna Fernemark, Maria Hardstedt, Janna Skagerström, Ida Seing, Elin Karlsson, Per Nilsen, Kristina Gorel Ingegerd Schildmeijer (2024) Primary healthcare in the aftermath of the COVID-19 pandemic: a qualitative interview study in Sweden BMJ Open, Vol. 14 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Diana Holmqvist, Kathryn Telling (2024) Pragmatic sociology and the economics of convention: Introducing a 'novel' approach to English-speaking education research European Educational Research Journal, Vol. 23, s. 601-608 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Christian Ståhl (2024) Dark resonance: On the possibility of resonance with death Acta Sociologica (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Marcus Persson (2024) Robotdjur och människor: Om serendipitet, Illusionen av robotars autonomi och behovet av vårdpersonalens kompetens Socialmedicinsk Tidskrift, Vol. 101, s. 166-176 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Maria Gustavsson, Oliviu Matei, Laura Andreica, Agneta Halvarsson Lundkvist, Daniel Persson-Thunqvist (2024) Design of a Collaborative Network for Mapping Digital Skills for Industry 5.0 Navigating Unpredictability: Collaborative Networks in Non-linear Worlds, s. 147-157 (Konferensbidrag) Vidare till DOI
Peter Nilsson, Maria Gustavsson (2024) Implementation of a magnet hospital model: attracting and retaining healthcare staff in a Swedish hospital Journal of Health Organization & Management, Vol. 38, s. 329-343 (Artikel, forskningsöversikt) Vidare till DOI
Elena Ahmadi, Daniel Lundqvist, Gunnar Bergstrom, Gloria Macassa (2024) Managers in the context of small business growth: a qualitative study of working conditions and wellbeing BMC Public Health, Vol. 24, Artikel 2075 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Kontakt

Avdelningschef, proprefekt

Forskningsledare                             

Studierektor Pedagogik

Studierektor Sociologi                                       

Studierektor Beteendevetenskaplig grundkurs

Studierektor Ledning och strategiskt personalarbete

Studierektor Human Resources kandidat  

Studierektor Human Resources master     

Administration

Medarbetare

Organisation