Avdelningen för pedagogik och sociologi (APS)

Arbetslivet innebär både glädje och utmaningar för många människor. Vid avdelningen för pedagogik och sociologi utbildar vi framtidens personalvetare men även personer som med fördjupade kunskaper inom pedagogik och sociologi kan ta sig an framtida arbets(livs)- och samhällsfrågor. Vår forskning bidrar med kunskaper om de betingelser och förutsättningar, t ex lärande, innovationsförmåga, ledarskap, jämställdhet, arbetsförhållanden, hälsa, mm som bidrar till ett hållbart arbete och arbetsliv.

Forskningsmiljö och forskningscentrum

Forskningsprojekt

Isometriskt virtuellt kontor med affärsmän som arbetar tillsammans och mobila enheter: företagsledning, onlinekommunikation och finanskoncept.

Arbetsmiljöarbetets förutsättningar och konsekvenser

Arbetsmiljön är betydelsefull för alla som arbetar, ändå saknas kunskap om hur det praktiska arbetet kring arbetsmiljö och hälsa ser ut, och vilken betydelse detta arbete har för hur arbetsmiljön utvecklas.

Kvinna står framför en whiteboard och visar på post-it-lappar.

Arbetsgivares engagemang i YH-utbildningar och den lokala arbetsmarknadens kompetensförsörjning

Yrkeshögskolan inrättades 2009 och sedan dess har utbildningsformen vuxit och blivit en allt mer betydelsefull källa till kompetensförsörjning. Vad får arbetsgivare att engagera sig i YH-utbildningar och hur ser deras medverkan ut i praktiken?

Figurer i trä och i olika färger

En inkluderande arbetsmarknad?

Ökade krav i arbetslivet har resulterat i att allt fler människor har hamnat utanför den reguljära arbetsmarknaden. Detta forskningsprojekt undersöker Arbetsförmedlingens insatser för arbetssökande med funktionshinder.

Kvinna arbetar med modern teknologi inom industrin.

Kompetens som är viktig för arbetare i Industri 5.0 – ett ekosystem för kompetensomställning (SKILL-UP)

Vilken framtida kompetens krävs för visionen om en femte industriell revolution, Industri 5.0?

Hybridmöte.

Ledarskap i hybridarbete

En större del av arbetet kommer troligtvis ske helt eller delvis på distans med stöd av digitala verktyg. I projektet studeras de utmaningar hybridarbete skapar för ledarskap i relation till medarbetares välbefinnande och arbetsprestationer.

En sjuksköteskestudent tar ett prov på en patient.

Nya former för verksamhetsförlagd utbildning inom hälso- och sjukvård

Den verksamhetsförlagda utbildningen är en central arena för lärande och professionsutveckling inom hälso- och sjukvårdsutbildningarna. Flera utmaningar kan identifieras där VFU och framtidens hälso- och sjukvård behöver mötas.

Utbildning

Human Resources, HR, kandidatprogram, 180 hp

Personalen är organisationens viktigaste resurs. Att förstå hur människor och organisationer fungerar och kan utvecklas är vad HR-programmet handlar om. Utbildningen erbjuder dig kurser för att möta arbetslivets framtida behov.

Human Resources, HR, masterprogram, 120 hp

HR-mastern är för dig som vill arbeta förändringsinriktat och ledningsnära med strategiskt HR-arbete. I din framtida yrkesroll kan du stödja individer, arbetsgrupper och organisationer att utvecklas och förändras.

Beteendevetenskaplig grundkurs, 60 hp

Är du intresserad av människors beteende och vill lära dig mer hur vi fungerar både som individer och i grupp? På den här kursen läser du sociologi, pedagogik och psykologi, en kombination som gör att du får en fördjupad förståelse för människors...

Kompetensutveckling för yrkesverksamma

Forskarutbildning

Nya publikationer

2025

Johanna Köpsén (2025) Yrkesutbildning då och nu Lära till yrkeslärare, s. 69-80 (Kapitel i bok, del av antologi)
Ronny Högberg, Johanna Köpsén (2025) Organisation och styrning av yrkesutbildning inom skolväsendet Lära till yrkeslärare, s. 81-109 (Kapitel i bok, del av antologi)
Per Andersson, Susanne Köpsén, Johanna Köpsén (2025) Att vara yrkeslärare: yrkesdidaktiska utmaningar Lära till yrkeslärare, s. 367-382 (Kapitel i bok, del av antologi)
Susanne Köpsén, Johanna Köpsén, Per Andersson (Redaktörskap) (2025) Lära till yrkeslärare
Elaine Sjögren, Gun Sparrhoff, Karin Valeskog (2025) Ett lärosätes resa att synliggöra pedagogisk skicklighet: när det blir viktigt på riktigt! Pedagogisk meritering i och för förändring, s. 51-73 (Kapitel i bok, del av antologi)
Sanaz Nikghadam-Hojjati, Eda Marchetti, Maria Gustavsson, Filipa Ferrada, Ana Inês Oliveira, Agneta Halvarsson Lundqvist, Anna Fogelberg Eriksson, Oliviu Matei, Jose Barata, Sepideh Kalateh, Nataša Božić, Simona Stojanova, Said Daoudagh, Laura Andreica (2025) Gender-Responsive Research and Innovation: Issues and Initiatives Sustainability, Vol. 17, s. 6215-6215 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Mattias Elg, Andreas Wallo, Ulrika Harlin (2025) En guide för partssamverkan vid kriser och osäkerheter
Jason Martin, Andreas Wallo, Mattias Elg (2025) Uppdragsledarskap: Att leda utan att vara chef
Christian Ståhl, Daniel Lundqvist, Cathrine Reineholm (2025) Improving work environments through regulation: A literature review on the influence of regulation, inspection practices and organizational conditions in European workplaces Safety Science, Vol. 191, Artikel 106917 (Artikel, forskningsöversikt) Vidare till DOI
Andreas Wallo, Cathrine Reineholm, Daniel Lundqvist, Helene Öhman (2025) Exploring leadership for workplace learning in hybrid work settings
Mattias Nylund, Per Andersson, Andreas Fejes, Johanna Köpsén (2025) Teachers transformation of curricula in Swedish adult education and its implications for the purpose of education Journal of Curriculum Studies (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Marcus Persson, Clara Iversen, David Redmalm (2025) Robot animals and the emotional labor of caregivers How that robot made me feel, s. 107-125 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Olof Hjelm, Agneta Halvarsson Lundqvist, Jörgen Eklund, Marianna Lena Kambanou, Eleftherios Spyrou (2025) Grön omställning i svenska små och medelstora industriföretag: Åtta strategier för ett verkningsfullt stödsystem
Ellinor Tengelin, Lisa Bjork, Linda Corin, Gunnel Hensing, Carin Staland-Nyman, Christian Ståhl, Monica Bertilsson (2025) Managers' Use of Organizational Resources when Supporting Employees with Common Mental Disorders: A Swedish Qualitative Study Journal of occupational rehabilitation (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Minna Salminen-Karlsson, Anna Fogelberg Eriksson (2025) Towards Pay Equity: An exploratory study of national wage statistics in the Nordic countries

Kontakt

Avdelningschef

Forskningsledare                             

Studierektor Pedagogik

Studierektor Sociologi                       

Studierektor Beteendevetenskaplig grundkurs

Studierektor Ledning och strategiskt personalarbete

Studierektor Human Resources kandidat  

Studierektor Human Resources master     

Administration

Medarbetare

Organisation