Avdelningen för pedagogik och sociologi (APS)

Arbetslivet innebär både glädje och utmaningar för många människor. Vid avdelningen för pedagogik och sociologi utbildar vi framtidens personalvetare men även personer som med fördjupade kunskaper inom pedagogik och sociologi kan ta sig an framtida arbets(livs)- och samhällsfrågor. Vår forskning bidrar med kunskaper om de betingelser och förutsättningar, t ex lärande, innovationsförmåga, ledarskap, jämställdhet, arbetsförhållanden, hälsa, mm som bidrar till ett hållbart arbete och arbetsliv.

Forskningsmiljö och forskningscentrum

Forskningsprojekt

En kvinna sitter och arbetar på sin dator.

Digitala analysverktyg och anställdas hälsa - WATCH

Hur används digitala verktyg för att få information om anställda i arbetslivet? Och vad leder sådan användning till? Det är centrala frågor för forskningsprojektet WATCH.

Hybridmöte.

Ledarskap i hybridarbete

En större del av arbetet kommer troligtvis ske helt eller delvis på distans med stöd av digitala verktyg. I projektet studeras de utmaningar hybridarbete skapar för ledarskap i relation till medarbetares välbefinnande och arbetsprestationer.

En sjuksköterska tittar på sin mobiltelefon.

Digital välfärdsteknik och omsorgsarbetets transformation

Detta projekt undersöker hur personals praktiska användning av digital välfärdsteknik inom äldreomsorgen bättre kan stödjas av chefer och organiseras på ett mer effektivt sätt.

Man i kostym går i en skog.

GROWL: Grön omställning i arbetslivet

För att nå klimatmålen behöver arbetslivet ställa om. Forskargruppen GROWL fokuserar på människorna, organisationerna och politiken runt grön omställning i arbetslivet.

Robotar och människor arbetar tillsammans på ett lager.

Nordisk forskargrupp: Robotar och AI i arbetslivet

Den nordiska forskargruppen Robotar och AI i arbetslivet vill stärka och utveckla sociologisk forskning kring robotisering och AI i arbetslivet. Vi fokuserar på sociala frågor, arbetsmiljö, organisationskultur, arbetsidentitet och maktstrukturer.

En sjuksköterskestudent tränar på att ta ett prov på en patientdocka.

Nya innovativa former för kompetensförsörjning inom offentlig sektor – exemplet Magnetmodellen

Magnetmodellen kan beskrivas som en managementidé för att råda bot på personalbrist där tanken är att ett sjukhus likt en "magnet" kan dra till sig, dvs. attrahera, rekrytera och sedan behålla personal även vid arbetskraftsbrist.

Utbildning

Human Resources, HR, kandidatprogram, 180 hp

Personalen är organisationens viktigaste resurs. Att förstå hur människor och organisationer fungerar och kan utvecklas är vad HR-programmet handlar om. Utbildningen erbjuder dig kurser för att möta arbetslivets framtida behov.

Human Resources, HR, masterprogram, 120 hp

HR-mastern är för dig som vill arbeta förändringsinriktat och ledningsnära med strategiskt HR-arbete. I din framtida yrkesroll kan du stödja individer, arbetsgrupper och organisationer att utvecklas och förändras.

Beteendevetenskaplig grundkurs, 60 hp

Är du intresserad av människors beteende och vill lära dig mer hur vi fungerar både som individer och i grupp? På den här kursen läser du sociologi, pedagogik och psykologi, en kombination som gör att du får en fördjupad förståelse för människors...

Kompetensutveckling för yrkesverksamma

På uppdrag av företag och organisationer ger avdelningen uppdragsutbildningar för yrkesverksamma. Vi kan även skräddarsy utbildningar som passar just era behov.

Forskarutbildning

Nya publikationer

2025

Marcus Persson, Clara Iversen, David Redmalm (2025) Robot animals and the emotional labor of caregivers. How that robot made me feel, s. 107-126 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Olof Hjelm, Agneta Halvarsson Lundqvist, Jörgen Eklund, Marianna Lena Kambanou, Eleftherios Spyrou (2025) Grön omställning i svenska små och medelstora industriföretag: Åtta strategier för ett verkningsfullt stödsystem
Ellinor Tengelin, Lisa Bjork, Linda Corin, Gunnel Hensing, Carin Staland-Nyman, Christian Ståhl, Monica Bertilsson (2025) Managers' Use of Organizational Resources when Supporting Employees with Common Mental Disorders: A Swedish Qualitative Study Journal of occupational rehabilitation (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Minna Salminen-Karlsson, Anna Fogelberg Eriksson (2025) Towards Pay Equity: An exploratory study of national wage statistics in the Nordic countries
Minna Salminen-Karlsson, Anna Fogelberg Eriksson (2025) Vägar till lika lön för likvärdigt arbete: En explorativ studie av nationell lönestatistik i Norden
Tina Lidström (2025) Omformandet av lärares professionalism genom diskursiv interaktion: Om tolkningskampen runt idén om lärarassistenter i en reformkontext
Christian Ståhl (2025) On the possibility of morphocide: can fossil capitalism be dismantled? Journal of Critical Realism, Vol. 24, s. 21-36 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Stefan Tengblad, Hasantha Dassanaike, Anuradha Iddagoda, Mahvish Kanwal Khaskhely, Jonathan Omolo, Andreas Wallo (2025) Implementing policies for decent work and economic growth: The role of sustainable human resources management Achieving UN Sustainable Development Goal 8: Economic Growth and Decent Work For All, s. 55-73 (Kapitel i bok, del av antologi) Vidare till DOI
Andreas Fejes, Per Andersson, Johanna Köpsén, Mattias Nylund (2025) Adult education and teachers' work under a market code Scandinavian Journal of Educational Research (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Maria Gustavsson, Ann-Charlotte Bivall (2025) The challenges clinical supervisors experience when supervising students in the workplace Higher Education, Skills and Work-based Learning, Vol. 15, s. 127-138 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Cecilia Enberg, Anders Jidesjö, Ola Leifler, Donatella Puglisi (2025) Case Study Three: Challenge-Based Learning for Sustainability Education A Practical Guide to Understanding and Implementing Challenge-Based Learning, s. 131-139 (Kapitel i bok, del av antologi)
Ann-Charlotte Münger, Laura Korhonen (2025) Elever som utsätts för våld Medicinsk elevhälsa för rektorer, lärare och elevhälsoteam, s. 231-243 (Kapitel i bok, del av antologi)
Jason Martin, Per-Erik Ellström, Andreas Wallo, Mattias Elg (2025) Bridging the policy-practice gap: a dual challenge of organizational learning Learning Organization (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Karin Wastesson, Anna Fogelberg Eriksson, Maria Gustavsson (2025) First-line managers experience of their role and gender in elderly care Studies in Continuing Education, Vol. 47, s. 51-67 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI
Kajsa-Stina Benulic, Cecilia Enberg, Anna Ljung, Victoria Wibeck (2025) Why firms do not expect climate policies to have the intended effects - positioning in a polycentric governance landscape Journal of Environmental Planning and Management, Vol. 68, s. 1148-1164 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

Kontakt

Avdelningschef

Forskningsledare                             

Studierektor Pedagogik

Studierektor Sociologi                       

Studierektor Beteendevetenskaplig grundkurs

Studierektor Ledning och strategiskt personalarbete

Studierektor Human Resources kandidat  

Studierektor Human Resources master     

Administration

Medarbetare

Organisation