Rum, plats, mobilitet och skrivande
Mellan 2018 och 2021 bedrev jag tillsammans med Andreas Nyblom forskningsprojektet ”Författandets nya färdvägar – om rummets poetik och politik i samtidslitteraturen”, finansierat av Vetenskapsrådet. Fokus låg på hur olika slags rum för resande, genomfarter och transporter – särskilt tunnelbanan, tåget och flygplatsen – idag förknippas med skrivande och litteratur på ett sätt som utmanar traditionella uppfattningar både om dessa miljöer och om det litterära skrivandet som en privat och platsbunden verksamhet. Centrala frågor i projektet handlade om vilka estetiska och litterära funktioner transitmiljöer fyller i samtida konstruktioner av skrivpraktiker, poetik och författaridentitet, och vilka rumsliga maktförhållanden som aktualiseras när författare använder transitmiljöer på oväntade sätt, eller då nya typer av aktörer fungerar som uppdragsgivare åt författare. Monografin Rastplats för rastlösa: Litteratur, skrivande och självreflektion i tre transitmiljöer (ellerströms, 2022) summerar projektet genom tematiska analyser av ett tjugotal litterära verk i olika genrer och från olika delar av världen.
Essä, sysslolöshet och tillbakadragande
Både i forskning och undervisning har jag under många år ägnat mig åt essän som genre och form för tänkande och skrivande. I boken Att slå dank med virtuositet: Reträtten, sysslolösheten och essän (ellerströms, 2018) sammanfattade jag detta intresse med särskilt fokus på sysslolöshetens, den lediga tidens och det tillbakadragna livets betydelse för uppkomsten av essägenren, för dess vidare utveckling och självförståelse. I essäns historia finns många exempel på författare som tagit sig an sysslolöshetens, ledighetens och avskildhetens tematiker. I Att slå dank med virtuositet följer jag dessa teman och hur de varieras hos fyra författare från renässansen till vår tid: Michel de Montaigne, Charles Lamb, Virginia Woolf och Jenny Diski. Boken skrevs i samband med ett forskningsprojekt om sysslolöshet och lättja i litteraturens historia (VR 2013–2015).