Rum, plats, skrivande och globalisering
Sedan våren 2018 bedriver jag tillsammans med Andreas Nyblom forskningsprojektet ”Författandets nya färdvägar – om rummets poetik och politik i samtidslitteraturen”, finansierat av Vetenskapsrådet. Fokus ligger här på hur olika slags rum för resande, genomfarter och moderna transporter – särskilt tunnelbanan, tåget och flygplatsen – idag förknippas med skrivande och litteratur på ett sätt som utmanar traditionella uppfattningar såväl om dessa miljöer som om det litterära skrivandet som en privat och platsbunden verksamhet. I projektet undersöker vi både litterära texter från olika genrer som kopplar samman litteratur och skrivande med olika slags transitrum, och exempel på transportföretag som på senare år har anlitat författare som writers in residence (”husförfattare”) i samband med evenemang och jubileer. Vi frågar oss bland annat vilka estetiska och litterära funktioner transitrummen fyller i samtida konstruktioner av skrivpraktiker, poetik och författaridentitet, och vilka rumsliga maktförhållanden som aktualiseras när författare använder transitrum på oväntade sätt, eller då nya typer av aktörer fungerar som uppdragsgivare åt författare. I vidare mening är projektet ett bidrag till diskussionen om förhållandet mellan rum, plats och kreativt arbete i en globaliserad samtid.
Essä, sysslolöshet och tillbakadragande

Både i forskning och undervisning har jag under många år ägnat mig åt essän som genre och form för tänkande och skrivande. I boken Att slå dank med virtuositet: Reträtten, sysslolösheten och essän (ellerströms, 2018) sammanfattar jag detta intresse med särskilt fokus på sysslolöshetens, den lediga tidens och det tillbakadragna livets betydelse för uppkomsten av essägenren, för dess vidare utveckling och självförståelse. I essäns historia finns många exempel på författare som tagit sig an sysslolöshetens, ledighetens och avskildhetens tematiker. I Att slå dank med virtuositet följer jag dessa teman och hur de varieras hos fyra författare från renässansen till vår tid: Michel de Montaigne, Charles Lamb, Virginia Woolf och Jenny Diski. Boken skrevs i samband med ett forskningsprojekt om sysslolöshet och lättja i litteraturens historia (VR 2013–2015).