Platshållare för saknad bild till Felicia Boehme-Stock

Felicia Boehme-Stock

Doktorand

De yngsta barnen är vetgiriga och nyfikna på sin omvärld. Jag brinner för de yngsta barnen och att de ska få en meningsfull undervisning som rör historia och kulturarv som en del i förståelsen av både sig själv och sin omvärld. 

Hur gör personal och barn i förskolan tillsammans undervisning om historia?  

Jag studerar hur förskolepersonal och barn tillsammans arbetar med historia utifrån frågor VAD och HUR. 

Avhandlingsprojektet har en etnografisk ansats. Den etnografiska ansatsen ger värdefulla kunskaper genom att studera undervisningen live direkt på förskolan. Just nu pågår framskrivning av resultaten som visar att förskolepersonalen och barnen arbetar med historisk tid och vetenskapliga basen för kunskaper om det förflutna. De gör det genom bland annat berättande och estetik.

CV och uppdrag

CV

  • Doktorand i pedagogiskt arbete, 2020 -
  • Verksam som grundlärare F-3, 2017-2020
  • Grundlärarutbildning F-3 (LiU), 2013-2017

Formella uppdrag

  • Ordförande IBL:s doktorandråd, 2022-2023
  • Suppleant för doktorandrepresentanten i institutionsstyrelsen för IBL, 2022-2023

Forskning

Undervisning

Organisation