
Felicia Boehme-Stock
Doktorand
De yngsta barnen är vetgiriga och nyfikna på sin omvärld. Jag brinner för de yngsta barnen och att de ska få en meningsfull undervisning som rör historia och kulturarv som en del i förståelsen av både sig själv och sin omvärld.
Hur gör personal och barn i förskolan tillsammans undervisning om historia?
Jag studerar hur förskolepersonal och barn tillsammans arbetar med historia utifrån frågor VAD och HUR.
Avhandlingsprojektet har en etnografisk ansats. Den etnografiska ansatsen ger värdefulla kunskaper genom att studera undervisningen live direkt på förskolan. Just nu pågår framskrivning av resultaten som visar att förskolepersonalen och barnen arbetar med historisk tid och vetenskapliga basen för kunskaper om det förflutna. De gör det genom bland annat berättande och estetik.
CV och uppdrag
CV
- Doktorand i pedagogiskt arbete, 2020 -
- Verksam som grundlärare F-3, 2017-2020
- Grundlärarutbildning F-3 (LiU), 2013-2017
Formella uppdrag
- Ordförande IBL:s doktorandråd, 2022-2023
- Suppleant för doktorandrepresentanten i institutionsstyrelsen för IBL, 2022-2023
Forskning
Undervisning
Jag undervisar på förskollärarprogrammet inom barns utveckling och lärande samt Samverkansprocesser i förskolan. Därtill undervisar jag också på F-3-programmet i UK: Allmändidaktik, SO 1 (religion) och SO 2 (historia).