Jag började mina doktorandstudier i februari 2021 som industridoktorand och delade min tid mellan Linköpings universitet och VTI.
Att förstå dynamiken i logistiknätverk, relationer mellan aktörer och drivmedelsalternativets drivkrafter och barriärer tror jag kommer att tillåta att övergången från fossila bränslen till deras alternativ går smidigt. Att identifiera speditören som en stor påverkare för att styra leveranskedjan mot att bli mer hållbar, därför fokuserar de flesta av min forskning kring speditörens perspektiv.
Medan jag siktar på att producera resultat som kan överföras till flera fossilfria bränslen, använder forskningen biometan som ett fokalt fossilfritt bränsle. Biometan är en bränslekälla som framställs från anerobisk nedbrytning av organiskt material som efter uppgradering och omvandling till vätska är ett hållbart dieselalternativ för långdistanslastbilar. Justeringar av processen gör att det organiska materialet kan bli värme och el. Genom att använda organiskt material som samlats in från hushåll och jordbruk, gör det möjligt för ett samhälle att komma ett steg närmare att bli självförsörjande, cirkulärt och fossilfritt. Linköpings kommun har länge arbetat med biometanproduktion och skapat ett bra forum där man kan studera processen, aktörers relationer och nätverksutmaningar upplysande för fortsatt användning av biometan i både Sverige och Europa.