25 oktober 2024

Linköpings universitet och Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) firade nyligen tio år av samverkan inom forskning och utbildning. Jubileet markerade ett decennium av gemensamma forskningsprojekt och satsningar på hållbara transportsystem. Under firandet lyftes fram både tidigare framgångar och kommande utmaningar inom området.

Tre föreläsare framför foreläsningssal.
Tomas Svensson, generaldirektör för VTI, Per Dannetun, rådgivare i forskningsfrågor vid LiU och Maria Huge-Brodin, professor i miljölogistik vid LiU samlade för att fira tio år av samarbete. Under jubileet diskuterades framtida forskningssamarbeten och hållbara transportlösningar. Fotograf: Teiksma Buseva

Med tårta, mingel, tal och en rad presentationer firades 10-årsjubileet för det strategiska samverkansavtalet mellan Linköpings universitet och VTI.

Samarbetet formaliserades 2014 genom ett strategiskt samverkansavtal, ett av LiU åtta och det enda med en forskningsorganisation. Bland framgångarna lyftes flera forskningsprojekt och tekniska innovationer fram, som har bidragit till utvecklingen inom trafiksäkerhet och automatiserade transportsystem.

Per Dannetun.
Per Dannetun, rektorsråd.Fotograf: Teiksma Buseva
Per Dannetun, rådgivare i forskningsfrågor vid universitetet, beskrev partnerskapet som ett långsiktigt samarbete där gemensamma visioner om forskningens roll i samhällsutvecklingen stått i centrum.

 

– Tio år är en viktig milstolpe, men vårt samarbete sträcker sig längre än så. Genom att kombinera expertis från olika områden, från beteendevetenskap till teknik, har vi kunnat ta oss an alltmer komplexa frågor inom transportområdet, sa Per Dannetun.

Även Tomas Svensson, generaldirektör och chef för VTI, framhöll det nära samarbetets betydelse.

– Vi har verkligen funnit varandra på ett sätt som har skapat möjligheter för utveckling och innovation, sa Tomas Svensson.

Tomas Svensson.
Tomas Svensson, generaldirektör för VTI.Fotograf: Teiksma Buseva

 

Under firandet lyftes även behovet av internationella samarbeten och att ta del av europeisk finansiering. Tomas Svensson betonade vikten av att framtida forskning i högre grad behöver adressera både globala och nationella utmaningar.

– Vår ambition är att utveckla fler testbäddar och demonstrationsmiljöer för framtidens transportlösningar, vilket också stärker vår konkurrenskraft internationellt. Vi har bara börjat skrapa på ytan av vad vi kan åstadkomma tillsammans, sa han.

Moderator för presentationerna var Maria Huge-Brodin, professor i miljölogistik vid Linköpings universitet. Hon undrade om det finns någon risk att LiU-VTI blir lite bekväma när samarbetet rullar på så bra efter tio år.

– Visst kan det finnas en sådan risk. Då gäller det att stimulera de hungriga medarbetarna, de som vill bygga upp något nytt. Samverkan måste växa underifrån och vi måste stimulera de drivkrafterna i våra organisationer, sa Per Dannetun.

Samarbetet i fokus

Doktorander har ordet

Sabrina Brunner.
Sabrina Brunner. Fotograf: Teiksma Buseva

Sabrina Brunner

Hej, jag heter Sabrina Brunner och jag leder projektet EVÅLUTION, som fokuserar på elektrifieringen av godstransporter ur ett åkeriperspektiv. Godstransportsektorn är avgörande för att vi ska kunna uppnå hållbarhet, och åkerierna är nyckelaktörer i denna omställning.

Projektet syftar till att kartlägga utvecklingen av elektrifierade godstransporter i Sverige och förklara hur åkeriernas roll påverkar denna förändring. Genom att förstå deras förutsättningar kan vi påskynda övergången till mer hållbara transportlösningar. 

Mary Catherine Osman.
Mary Catherine Osman. Fotograf: Teiksma Buseva

Mary Catherine Osman

Hej, jag heter Mary Catherine Osman och jag forskar på hur vi kan göra godstransporter mer hållbara. Transportsektorn är en stor bidragsgivare till växthusgasutsläpp, och för att nå våra klimatmål till 2030 måste vi snabbt implementera fossilfria bränslen.

Sedan 2021 har jag delat min tid mellan LiU och VTI som industridoktorand, där jag fokuserar på hur speditörer kan styra leveranskedjor mot mer hållbara alternativ. Mitt projekt biogas som ett hållbart bränsle för långdistanslastbilar. Genom att omvandla organiskt avfall till energi tar vi ett steg mot en cirkulär och fossilfri ekonomi. 

My Weidel.
My Weidel. Fotograf: Teiksma Buseva

My Weidel

Hej, jag heter My Weidel och jag är doktorand på tre platser: IBL, VTI och IEI. Min forskning handlar om cyklisters och fotgängares beteende när de delar väg med självkörande fordon och syftar till att öka tryggheten och trafikflödet för alla trafikanter.

Jag arbetar med att utveckla en unik cykelsimulator, den enda av sitt slag i Världen, som gör det möjligt att studera hur cyklister interagerar med andra trafikanter i olika trafikmiljöer. Genom att analysera dessa interaktioner hoppas jag kunna bidra till en säkrare, hållbarare och effektivare trafikmiljö

Ett år av partnerskap i siffror

23

doktorander är verksamma inom båda organisationer.

33

gemensamma forskningsprojekt.

6

LiU-studenter gjorde sina examensarbeten på VTI.

Kontakt

Läs mer om samarbetet mellan LiU och VTI

Relaterat innehåll

Solpaneler

Så kan svensk transport säkras mot kris och konflikter

Sveriges godstransportsystem står inför ständigt nya hot och utmaningar i en tid av återkommande kriser och krig. Forskare vid Linköpings universitet undersöker hur vi kan öka beredskapen och säkra flöden av livsviktiga varor vid kris och krig.

Manlig forskare och skisser.

LiU-design kan få framtidens fartsyndare att lätta på gasen

LiU-forskaren Torbjörn Andersson undersöker hur  ljussignaler med lugnande färger i vägbanan kan få förarna att sänka farten. Studien sker i samverkan med Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Forskningsvagn åker på spår i Vadstena.

LiU och VTI banar väg för fjärrstyrda tåg

På en 150 år gammal smalspårsbana i Vadstena, som mäter endast tre fot i spårvidd, arbetar VTI och LiU med att utveckla och testa fjärrstyrningsteknik för tåg. Det är ett viktigt steg mot framtidens autonoma tåg som är säkra och effektiva.

Senaste nytt från LiU

Florian Trybel

Samarbetet tänjer på fysikens gränser

Teoretikern Florian Trybel har en central roll i skapandet av nya material. Tillsammans med sin kollega inom experimentell forskning i Skottland siktar han på att utöka möjligheterna för material i extrema förhållanden.

Ung kvinna öppnar en dörr

Från teori till terapi

På Psykologmottagningen vid LiU får studenter på psykologprogrammet chans att göra skillnad på riktigt. Utöver en unik möjlighet att omsätta teori i praktik hjälper de patienter med allt från stresshantering, sömnbesvär, nedstämdhet, oro och fobier.

Kaiqian Wang.

Upptäckt om smärtsignalering kan bidra till bättre behandling

LiU-forskare har ringat in den exakta platsen på ett specifikt protein som finjusterar smärtsignalers styrka. Kunskapen kan användas för att utveckla läkemedel mot kronisk smärta som är mer effektiva och har färre biverkningar.