nedme85

Nedzad Mesic

Universitetslektor

Min forskning är tvärvetenskaplig inom ramen för fälten migration och pedagogiskt arbete.

Pedagogiskt arbete, migration och social inkludering

Mitt forskningsintresse är tvärvetenskapligt och omfattar frågor som rör migration och pedagogiskt arbete; och inom ramen för dessa fält, frågor som rör: medborgerliga rättigheter; arbetsförhållanden och rättigheter på arbetsmarknaden; arbetsmiljö, kollektiv handling; samt social inkludering.

Pågående forskningsprojekt

Jag bedriver för närvarande forskning om:

  • Elevassistenters uppdrag i skolans värld i forskningsprojektet ”Elevassistenters uppdrag i svensk skola: Hur går det och enligt vem?” som leds av Helene Elvstrand (IBL) och finansieras av Vetenskapsrådet (2023-04205_VR)
  • Användningen av biometriska teknologier i migrationsprocesser i forskningsprojektet ”Hantering av felbarhet och osäkerhet i migrationskontroll: En studie av biometri och EU:s IT-system i Sverige” som leds av Anna Bredström (REMESO) och finansieras av Vetenskapsrådet (2019-02143_VR)
  • Nyanlända vuxna migranters möte med statliga och civilsamhälleliga undervisningsformer i Sverige i forskningsprojektet ”Migration, språkligt lärande och social inkludering” som leds av Andreas Fejes (IBL) och finansieras av Vetenskapsrådet (2019-03902_VR)

Utöver dessa forskningsprojekt studerar jag även

  • rättigheter och arbetsförhållanden för säsongsarbetare
  • distanslägets inverkan på lärarstudenter och universitetslärares arbetsmiljö

Avhandlingsprojekt

Våren 2017 avlade jag filosofie doktorsexamen i migration och etnicitet vid Institutet för forskning om Migration, Etnicitet och Samhälle (REMESO), Linköpings universitet. I min avhandling – ”Negotiating Solidarity: Collective Actions for Precarious Migrant Workers’ Rights in Sweden” – undersöks kollektiva handlingar riktade mot diskriminerade, papperslösa och säsongsarbetares osäkra arbetsförhållanden. I förgrunden står samhälleliga, ekonomiska och rättsliga villkor för samarbetet mellan kollektiva aktörer. I avhandlingen framgår att en rad kollektiva aktörer är i stånd att omförhandla prekära migrantarbetares arbetsvillkor men också att aktörernas engagemang står inför många och svåra utmaningar. Deras samlade engagemang har dock synliggjort prekära migranters arbete, berett vägar för att minska utsattheten och legitimerat deras behov i maktens korridorer.

Undervisning

Min akademiska bana började med en lärar- och filosofiemagisterexamen i ämnesområdet samhälle och kultur. Jag är legitimerad grundskolelärare i samhällsorienterade ämnen i årskurserna 4–9 och har efter utbildningen arbetat som klassföreståndare på en skola för nyanlända barn i Katrineholm. Jag är idag universitetslektor i pedagogiskt arbete och undervisar på Fritidshemsprogrammet, Förskollärarprogrammet, Grundlärarprogrammet F–3, Samhälls- och kulturanalysprogrammet, samt på Masterprogrammet i Etnicitets- och migrationsstudier.

Administrativa uppdrag

Jag är ledamot i institutionsstyrelsen på Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) och är tillsammans med Maria Hugo-Lindén arbetsmiljöombud vid IBL.

Nuvarande kursansvar:

  • Platsansvarig, Sociala relationer och lärares ledarskap, F-3 (972G22)
  • Examinator och kursansvarig, Utveckling och lärande, Frit. (971G16)
  • Examinator och kursansvarig, Utveckling och lärande (Erf.), Frit. (9EF507)

Tidigare kursansvar:

  • Kursansvarig och examinator, En förskola och skola för alla (9NAA04/05)
  • Kursansvarig och examinator, Barn och ungdomar i behov av stöd (9SB309)
  • Kursansvarig och examinator, Familjer i olika livssituationer (9SB310)
  • Kursansvarig och examinator, Undervisningens sociala processer (9KPA05)
  • Biträdande kursansvar, New social movements, SKA (740G44, 740G66)
  • Kursansvarig, Samhällsorienterande ämnen 2, F-3 (972G21)
  • Kursansvarig och examinator, Fältarbete – uppsatskurs, SKA (740G62)

Utöver ovan listade kurser har jag undervisat i följande kurser:

  • Specialpedagogik (970G21)
  • Sociala relationer, lärarens ledarskap och konflikthantering (976G06)
  • Utveckling och lärande, Förskollärarprogrammet (970G34)
  • Pedagogisk ledning i förskolan (970A04)
  • Bild 2, Fritidshem (971G13)
  • Bedömning och uppföljning för utveckling och lärande (971G18)
  • Fritidshemmet och skolans samhälleliga roll och uppdrag (9FVG05)
  • Livsvillkor - fostran - identitet, fortsättningskurs (740G06)
  • Normalitet och avvikelse (740G58)
  • Teori och metod (740G18)
  • Klass, arbetskraftsmigration och globalisering (742A23)
  • Uppdragsutbildning: Motverka rasism och främlingsfientlighet i skola och förskola (Skolverket)
  • Examensarbete, Allmänt utbildningsområde (9NAA02)
  • Examensarbete, Fritidspedagogik (971G24)
  • Examensarbete inom det förskolepedagogiska området (9U0020 och 970G36)
  • Examensarbete, Samhälls- och kulturanalys (740G23)
  • Examensarbete 1, Samhällsorienterande ämnen, F–3 (972G26)
  • Examensarbete 2, Samhällsorienterande ämnen, F–3 (972A07)

Publikationer

2024

Nedzad Mesic, Andreas Fejes (2024) Vägar till arbete Vägar fram?: den sociala rörlighetens banor migrationens Sverige, s. 53-72 (Kapitel i bok, del av antologi)
Sofia Nyström, Andreas Fejes, Nedzad Mesic (2024) Relationsskapande och meningsfulla sammanhang Vägar fram?: Den sociala rörlighetens banor i migrationens Sverige, s. 73-87 (Kapitel i bok, del av antologi)
Magnus Dahlstedt, Andreas Fejes, Helena Colliander, Nedzad Mesic, Sofia Nordmark, Sofia Nyström, Maria Rydell (2024) Vägar fram Vägar fram?: Den sociala rörlighetens banor i migrationens Sverige, s. 167-182 (Kapitel i bok, del av antologi)
Johanna Andersson, Nedzad Mesic (2024) Distansförlagd arbetsmiljö: en kvalitativ studie av lärarstudenters och universitetslärares erfarenheter av förändrade utbildningsvillkor under covid-19-pandemin Högre Utbildning, Vol. 14, s. 59-73 (Artikel i tidskrift) Vidare till DOI

2023

Andreas Fejes, Magnus Dahlstedt, Helena Colliander, Nedzad Mesic, Sofia Nordmark, Sofia Nyström, Maria Rydell (2023) Migration, språkligt lärande och social inkludering Resultatdialog 2023, s. 44-47 (Kapitel i bok, del av antologi)

Nyheter

Forskning

Relaterad information

Organisation