Grammatikdidaktik i praktiken
Tillsammans med forskare i pedagogiskt arbete, andra språkforskare vid IKOS och studenter i svensklärarutbildningen arbetar jag med att utarbeta modeller för hur skolans grammatikundervisning kan integreras i arbetet med skrivande och läsning av olika slags texter. Målet är sätt att undervisa som ger alla elever chansen att utveckla sitt språk.
Tidigvikingatida run-litteracitet
I ett nyligen avslutat projekt om Rökstenen (VR 2017–2021) visade jag hur denna kända runinskrift inte alls behöver tolkas som anspelningar på hjältar och hjältedåd. Nu prövar jag om den nya tolkningen, som visar att det troligare handlar om himlaljusens rytm, kan öppna för en ny förståelse också av andra runristningar från samma tid.
Nytt vin i gamla läglar eller gammalt vin i nya läglar? Etableringen av svenskämnesdidaktik som forskningsfält (VR 2022–2024)
Med BG Martinsson (projektledare) och Maritha Johansson startar jag ett större projekt om hur ämnesdidaktisk forskning uppmuntrats av en ny forskningspolitik, hur den ämnesdidaktiska kunskapsproduktionen sett ut, och hur den här forskningsbaserade kunskapen har tagits emot av skolan.
Tage Danielsson-professor
Mellan september 2021 och december 2022 var jag gästprofessor i Tage Danielssons namn, vid Linköpings universitet.