2022 finansierade LiU en satsning på forskning om fritidshem under fyra år. Detta syftar till att lyfta fritidshemsprofessionen vetenskapligt genom forskning och andra insatser och därigenom öka forskningsförankringen i utbildning mot fritidshem.
Stor brist på utbildade lärare i fritidshem
Cirka en halv miljon barn i åldrarna 6–12 år är inskrivna i fritidshem, vilket motsvarar nästan hälften av alla barn i den åldersgruppen – en siffra som ökat stadigt de senaste tio åren. Bristen på utbildade lärare i fritidshemmet är dock stor, och forskningen som ligger till grund för dagens lärarutbildning i fritidshem behöver stärkas. Grundlärarutbildningen mot fritidshem har varit stark på LiU sedan 2011, och därför görs nu också en särskild satsning på forskningsförankringen för att stärka området fritidshem.
Fritidshem del av det livslånga lärandet
Fritidshemmet är en viktig arena för barns sociala, emotionella och kognitiva utveckling, med ett särskilt fokus på sociala relationer, välmående, mångfald och integration. Fritidshem är en betydelsefull del av det livslånga lärandet och har ett viktigt kompensatoriskt uppdrag i relation till skola och hem. Utbildningen vid LiU kräver en hög vetenskaplig kvalitet, något som ytterligare förstärks genom denna satsning på nya doktorander och forskningsprojekt. På detta sätt kan forskare vid LiU bidra till att bygga ett starkare forskningsfält kring fritidshem, något som är en bra investering för framtiden.
Tvärvetenskaplig ambition
Med en bred tvärvetenskaplig ambition görs satsningen i samarbete mellan forskare och personal från IBL och Tema Barn. Satsningen administreras av Pedagogiskt arbete i Norrköping (PAN) och avdelningen för Lärande, estetik och naturvetenskap (LEN). I satsningen medverkar även gästprofessor Lena Boström från Mittuniversitetet och gästprofessor Patricia Schuler från Pädagogische Hochshule Zürich, och det finns ett starkt internationellt nätverk med medverkande från Schweiz, Österrike, Australien, Norge, med flera.
Barns och lärares erfarenheter i fokus
Forskningens utgångspunkter är barn och lärares erfarenheter av fritidshemmets verksamhet. Forskare i satsningen studerar yngre barns villkor i, och perspektiv på, fritidshemmet och är exempelvis intresserade av spänningar mellan begrepp som lärande och meningsfull fritid, barns kultur, samt förutsättningar för barns vardagsliv.