Fotografi av Veronika Wallroth

Veronika Wallroth

Proprefekt, Universitetslektor

Min forskning fokuserar på att förstå hur normer, maktstrukturer och samhälleliga förväntningar påverkar äldre människors liv och deras anhörigas situation. Ofta undersöker jag frågor som rör jämställdhet, ensamhet, anhörigstöd och hemtjänst.

Min forskningsresa började utanför akademin, där erfarenheter från omsorgsarbete och ledarskap inom äldreomsorgen väckte mitt intresse för organisering, maktstrukturer och hur dessa påverkar människors liv. Magisterstudierna inom socialt arbete förde mig närmare frågor om jämställdhet och hur normer om vad som är "kvinnligt arbete" påverkar äldreomsorgen.

Som doktorand vid NISAL- nationella institutet för studier om äldre och åldrande fördjupade jag mig i familjeomsorg och anhörigomsorg, med särskilt fokus på mäns erfarenheter som omsorgsgivare. Genom att utmana traditionella föreställningar om kvinnor som de "naturliga" omsorgsgivarna har jag kunnat bidra med nya perspektiv till forskningsfältet.

Min forskning kännetecknas av ett intresse för hur normer, både genusnormer och åldersnormer, påverkar människors liv och möjligheter. Jag är särskilt intresserad av att undersöka hur dessa normer formar våra uppfattningar om vad som är ett "bra liv" och hur de kan skapa både möjligheter och begränsningar.

I mina avslutade forskningsprojekt har jag studerat frågor som ensamhet bland äldre, effekten av mobila geriatriska team och hur sommarkollo kan bidra till ett bättre liv för äldre som upplever ensamhet.

För närvarande är jag engagerad i flera spännande forskningsprojekt:
Anhörigstöd i policy och media: Detta projekt syftar till att undersöka hur anhöriga och äldre i behov av omsorg framställs i policydokument och media. Genom att analysera olika representationer vill vi öka förståelsen för hur dessa framställningar påverkar anhörigas situation och samhällets syn på omsorgsarbete.
Män som omsorgsgivare: Projektet syftar till att studera utvecklingen över tid av mäns engagemang i informell omsorg. Genom att analysera långsiktiga data från omfattande befolkningsundersökningar syftar vi till att belysa mäns roll som omsorgsgivare.

Att bo hemma med demenssjukdom: Tillsammans med ett tvärvetenskapligt team undersöker vi hemtjänstinsatser från beslut till utförande för äldre med demens. Genom att intervjua både anhöriga och personer med demens vill vi få en djupare förståelse för deras upplevelser och behov samt följa hela insatsprocessen. Detta är kopplat både till Projektet Aging i Places with dementia och till forsknigs programmet DEM(H)CARE.


Publikationer

2024

Axel Ågren, Veronika Wallroth (2024) Representations of family caregivers and older adults in need of care in the Swedish news media
Veronika Wallroth, Axel Ågren (2024) Representations of family caregivers and older adults in need of care in the Swedish news media 2024 års nationella paper-konferens i socialt arbete, NaPSa (Konferensbidrag)
Veronika Wallroth, Kjerstin Larsson, Agneta Schröder (2024) Participating in a Senior Summer Camp - Insights on How it Affected the Participants Life and Mitigated Their Loneliness 13th European Conference for Social Work Research (Konferensbidrag)

Forskning

  1. Gerontologiskt socialt arbete (GEROSOC)
  2. Medlem i FORSA- Förbundet för Forskning i Socialt Arbete
  3. Medlem i Sveriges Gerontologiska Sällskap (SGS) (sekreterare 2009 till 2015)
  4. Medlem i Nationella nätverket för socialvetenskaplig äldreforskning

Jag undervisar på Socionomprogrammet

Min undervisning präglas av ett engagemang för att skapa en meningsfull och utvecklande lärmiljö. Jag har lång erfarenhet av att undervisa socionomstudenter, främst inom områdena äldre och åldrande, levnadsvillkor och vetenskapliga metoder.

Min egen erfarenhet av att studera har format min pedagogiska filosofi. Jag ser utbildning som en livslång resa där kunskap inte bara är ett mål, utan ett verktyg för att förstå världen och oss själva. I min undervisning strävar jag efter att skapa en balans mellan teori och praktik, där studenterna ges möjlighet att reflektera över sin egen kunskap och erfarenheter.

Ett särskilt fokus i min undervisning ligger på äldre och åldrande. Jag är intresserad av hur ålderism, diskriminering och ojämlikhet påverkar äldre människors liv. Genom att undersöka dessa frågor vill jag bidra till att utveckla en mer inkluderande och rättvis äldreomsorg.

Jag är ständigt nyfiken på att utveckla min undervisning och utforska nya pedagogiska metoder. Genom att delta i olika utbildningar och nätverk håller jag mig uppdaterad om den senaste forskningen inom pedagogik och lärarutveckling.

Just nu har jag ett uppdrag som proprefekt för grundutbildningen inom IKOS. Det är ett brett och varierande uppdrag som innefattar både strategiskt och operativt arbete. Som proprefekt för grundutbildningen vid IKOS leder jag Grundutbildningsrådet där institutionens studierektorer deltar. Jag leder också Studentsamverkansgrupp där studentrepresentanter från våra utbildningars olika sektioner deltar.


Glad kvinna med glasögon och glad man sittande vid bord pratar. Solen lyser in genom fönstret

Socionom, 210 hp

Hur uppstår sociala problem? Vad betyder det sociala samspelet för människors utveckling? Socionomprogrammet vänder sig till dig som vill arbeta med välfärdsfrågor och social förändring.

Organisation