07 december 2021

Riggade båtar, fantasifigurer och färgglada sjöhästar är några av alla de leksaker som nu ställs ut i A-huset, Campus Valla. Leksakerna är tillverkade i kursen Introduktion till design och produktutveckling, DPU-programmet. Utställningen pågår till och med den 13 december.

I utställningen visas resultaten från en CAD-uppgift där studenterna har skapat egendesignade leksaker. Studenterna fick var sin MDF-skiva i måtten 40 x 40 cm. Alla delar skulle få plats på skivan för att sedan skrivas ut med en laserskrivare.

Lukas ArthurssonLukas Arthursson håller i sin leksak, näbbdjuret Perry. Foto Linda Fredrikson

Lukas Arthursson tillverkade näbbdjuret Perry. Figuren finns i ett barnprogram Lukas ofta tittade på när han var liten.

– Om du snurrar på Perrys hatt åker hans tunga ut och in. Den biten var svårare att lösa än jag trodde. Det var inget krav att lägga till mekanik, men vi fick göra det om vi ville, säger Lukas.

Elina HenrikssonElina Henriksson framför montern med hennes sjöhästar. Foto Linda Fredrikson

Elina Henriksson tillverkade tre sjöhästar i färgglada färger.

– Vissa kursmoment har varit svårare än andra, men jag har caddat en del innan så just den biten gick bra. Tack vare att jag gjorde min modell av sjöhästen ganska liten kunde jag göra flera stycken, säger Elina.

Både Elina och Lukas tycker att kursen har varit kul. Att designa och tillverka leksaker har varit en rolig och kreativ uppgift, och en stor kontrast mot matten och det andra de läser.

Mats NåboMats Nåbo, kursansvarig, visar MDF-skivor. Foto Linda Fredrikson

Totalt 88 studenter har i år tillverkat leksaker i kursen Introduktion till design och produktutveckling. Studenterna läser första terminen på Civilingenjörsutbildningen i design och produktutveckling (DPU). Mats Nåbo, som är kursansvarig, berättar att 3 hp av kursens 12 hp används till datoruppgifter med CAD-programmet Fusion 360 och det vektorgrafiska programmet Inkscape. Studenterna har fått lära sig parametrisk CAD-modellering samt solid- och ytmodellering. De har också tagit fram ritningar, renderat bilder och gjort portfolioark.

Favoriter bland leksakerna

Vilka leksaker sticker ut? Lukas och Elina fick välja ut var sin favoritleksak från utställningen.

– Dinosaurien, som står bredvid mina sjöhästar, tycker jag är riktigt cool och rolig, säger Elina.

Dinosaurie, leksakDinosaurie, tillverkad av Love Hillmo. Foto Linda Fredrikson

– Jag väljer bilen med motor och cylindrar. När bilen rullar rör sig cylindrarna upp och ner i hålen. Den är avancerad och har många delar. Det tog lång tid för laserskrivaren att skriva ut den, säger Lukas.

LeksaksbilBil med motor och cylindrar, tillverkad av Karl Järlebratt. Foto Linda Fredrikson
Välkommen till utställningen, som pågår den 1-13 december på Campus Valla, A-huset, C-korridoren, mellan ingång 13 och 15.

Relaterat innehåll