19 mars 2020

Vill du vara med och skapa en trygg miljö på Kungsgatan i Norrköping? Då är du välkommen att delta på ett medborgarmöte den 10:e september och berätta om dina behov och idéer för att skapa en gata som trygg och tillgänglig för oss alla.

En man och en kvinna delar ut papper till två män som sitter på stolar på trottoaren vid en husfasad.
Forskarna Katherine Harrison och Vangelis Angelakis delar ut inbjudningar till näringsidkare och andra som använder Kungsgatan. Foto: Thor Balkhed

Projektet Testbädd Kungsgatan fick 1,5 miljoner kronor från Norrköpings forskningsfond i maj 2019. Målet är att sätta upp en ”cloud-computing” plattform tillsammans med sensorer utmed gatan. Den kommer att förse stadsborna och beslutsfattare med information om trafik, luftföroreningar och framkomlighet.

På medborgarmötet träffar du Vangelis Angelakis som är forskningsledare för Testbädd Kungsgatan och Katherine Harrison som är forskare i Tema Genus (Linköpings universitet).

Anmäl dig här:

För att delta i, skicka gärna ett mejl senast 3 september 2019 till: vangelis.angelakis@liu.se
Vi har plats för 50 deltagare – först till kvarn!

Datum: 10 september 2019
Tid: 9.00-12.00
Plats: Campus Norrköping. Mer information kring mötet och agenda skickas den 6 september till dem som anmält sig (upp till 50 personer) .

Mer läsning hittar du på:

P4 Östergötland: ”Kungsgatan kartläggs i nytt forskningsprojekt

Linköpings universitet: ”Kungsgatan ska tala till Norrköpingsborna

Folkbladet: "Kan kaoset lösas i sandlåda?"

Testbädd Kungsgatan