04 juni 2019

Testbädd Kungsgatan får 1,5 miljoner kronor fram till maj 2021 från Norrköpings forskningsfond. Målet är att sätta upp sensorer utmed gatan som sedan via molnet förser stadsborna med information om temperatur, partiklar eller framkomlighet.

På en vägskylt står det
Kungsgatan i Norrköping ska förses med en mängd sensorer som ger information till dem som behöver.  Thor Balkhed
– Vi fokuserar helt på trafiken och syftet med testbädden är att visa vad som är möjligt att göra, och vad som inte är det, säger biträdande professor Vangelis Angelakis som leder forskningen.

I slutet av sommaren i år ska den första versionen av plattformen vara klar. Ett stort antal olika sensorer ska sättas upp utmed gatan som kan ge information om exempelvis trafikintensitet, partiklar i luften, temperatur eller ljudnivå. Till all denna sensordata kan sedan valfria internettjänster kopplas, som information från SMHI eller Östgötatrafiken.

– Vi ska ta fram själva plattformen med hänsyn tagen till säkerhet, integritet och datalagring. Vilka uppgifter man sedan vill få ut beror på vad informationen ska användas till, förklarar Vangelis Angelakis.

Kungsgatan

Att just Kungsgatan valts ut för testbädden beror på att den är smal, hårt trafikerad, har flera centrala byggarbetsplatser och passerar både universitetet och Skvallertorget, med tät gång- och cykeltrafik tvärs över torget.

Vangelis Angelakis Foto THOR BALKHED– I ena änden av Kungsgatan finns polisen och i den andra räddningstjänsten och båda måste komma fram, säger Vangelis Angelakis.

– I testbädden koncentrerar vi oss helt på trafiken. När en långtradare kommer med material till någon av byggarbetsplatserna ska det inte behöva bli timslånga stopp för trafiken i båda riktningarna. Med en effektiv kommunikation ska grinden till byggarbetsplatsen öppnas i samma stund som lastbilen är framme.

Forskarna ska också ta kontakt med olika grupper i Norrköping som kan tänkas ha specifika behov. Vilken information, utöver den som går till räddningstjänsten och polisen, behöver rullstolsbundna eller småbarnsföräldrar med barnvagn ha kring framkomligheten i staden? Vilken information behöver pollenallergiker och när?

– Vi vill lyssna på de önskemål som finns, men ingen ska behöva känna sig utpekad, säger han.

Spännande studentarbeten

Hur informationen ska nå användarna är inte klart men det kan ske på många olika vis, via webben, en mobilapp eller på skyltar utmed gatan.

– Det här är en fantastisk möjlighet för våra studenter som får tillgång till spännande och verkliga exempel och här finns också utrymme för ett antal masteruppsatser, säger Vangelis Angelakis.

Forskningen ska bedrivas i samarbete med bland andra Norrköpings kommun, RISE och SMHI.

Det är tionde året som Norrköpings forskningsfond delar ut medel till projekt som bidrar till en högra utbildningsnivå i kommunen, bidrar till att utveckla kommunens verksamhet, stärker utbildning och forskning vid Campus Norrköping eller utvecklar arbetsmarknad och näringsliv i Norrköping. I år fick fem projekt ta emot bidrag på sammanlagt 5,3 miljoner kronor.

Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Alex Enrich Prast i Amazonas skogar.

Träden överraskar – tar bort metan från atmosfären

Att träd är bra för klimatet genom att de tar upp koldioxid ur atmosfären är väl känt. Men nu står det klart att träden har ytterligare en viktig roll.

En person sitter och ler.

LiU-alumner hjälper industrin att spara pengar och energi

Han lämnade ett högavlönat jobb i gas- och oljeindustrin i Indien för en masterutbildning i hållbarhet och energiteknik på LiU. Sajid Athikkay ångrar inte u-svängen. Nu driver han ett företag som hjälper industrier att spåra och spara energi.

En man i kostym håller en grön växt i handen.

LiU med i megastudie om klimatbeteende

Vilket är bästa sättet att få oss människor att bete oss mer klimatvänligt? Forskare vid Linköpings universitet och Karolinska institutet har bidragit till en världsomspännande studie för att ta reda på det.