24 augusti 2023

Försvinner känslan av lyx och flärd när en exklusiv vara marknadsförs som grön eller hållbar? Ett forskningssamarbete mellan LiU och Kedge Business School i Frankrike visar att europeiska lyxmärken tystar ner sitt miljö- och hållbarhetsarbete för att inte förlora kunder.

Lyxig modebutikfront i modernt köpcentrum.
Fotograf: helloabc

Två man står och ler mot kamera på en gata i Frankrike.Jonas Holmqvist och Christian Kowalkowski har forskat om lyxprodukter ur ett grönt och hållbart perspektiv.– Lyxbranschen är fylld med affärshemligheter både när det gäller produkter och kunder. Men det som förvånar mig mest är att de gör så mycket som är grönt och hållbart – utan att berätta om det. Jag känner inte till någon annan bransch där man väljer att hålla tyst om sådant, säger Christian Kowalkowski.

Christian Kowalkowski är professor i industriell marknadsföring vid Linköpings universitet. Han, tillsammans med doktor Jonas Holmqvist vid Kedge Business School i Bordeaux i Frankrike, har gjort en forskningsstudie om lyxprodukter ur ett grönt och hållbart perspektiv.

Christian Kowalkowski definierar en lyxvara som något som ”många vill ha, men väldigt få har råd med”. Varorna är dyra, mycket hållbara och produceras ofta under bra villkor, i väl utvalda material, där det går att spåra hela ursprunget.

Green-hushing, att dölja sitt miljöarbete

Studien bygger på intervjuer med företrädare för 13 lyxmärken inom bland annat kläder, smycken, parfym, champagne och båtindustrin. Resultatet visar att det finns en spännande balansakt angående vad företagen kan vara öppna om.

– Konsumenterna vill veta väldigt exakt var råmaterialet kommer ifrån, för dem är det viktigt att varan har ett bra ursprung. Samtidigt kan de vara öppet kritiska till det gröna och hållbara, de menar att känslan av lyx är borta och tror att produkten inte håller hög kvalité.

Minst tre företag i studien är öppna med att ett hållbart material klingar negativt i kundens öron. Därför håller företagen tyst om sitt miljö- och hållbarhetsarbete, det kallas för ”green concealing” eller ”green-hushing”.

Det blir inte så attraktivt, det känns inte som lyx och flärd om man plötsligt börjar prata om miljö och hållbarhet.

Viktigt att veta varans ursprung

För att vi ska förstå varför ett känt ursprung är så viktigt för konsumenten, refererar Christian Kowalkowski till den så kallade hästköttsskandalen som uppdagades 2013, där det visade sig att nötkött egentligen var häst. Liknande skandaler förekommer även inom lyx- och modeindustrin, vilket gör spårbarhet allt viktigare. Till exempel håller ett av världens mest exklusiva champagnehus på att införa "fullständig spårbarhet" för att möjliggöra för framtida kunder att följa varje steg av deras champagne från bönderna och skördarna.

– Ett annat exempel är diamanter. Kunderna vill veta ursprunget, ingen vill ha så kallade ryska bloddiamanter. De vill även veta att det inte förekommer barnarbete, onödiga utsläpp eller dåliga villkor – och framför allt vill de veta att de köper en äkta vara.

Det ironiska är att lyxkunder egentligen är miljömedvetna utan att de tänker på det. Många av dem köper dyra produkter som används länge, vilket på sikt gynnar miljön.

– Mode är en stor bransch. Lyxmärken är egentligen väldigt gröna om vi jämför med billiga klädmärken. Det är dyra varor som tillverkas i Europa av hållbara naturmaterial. Företagen jobbar målmedvetet med dessa frågor.

Ju bättre djuret behandlas, desto bättre kvalité blir det på lädret eller ullen. Trots det är många lyxhus motvilliga att kommunicera om detta.

– Det är en av insikterna jag har fått till mig genom studien, säger Christian Kowalkowski.

Kontakt

Relaterat innehåll

Organisation

Senaste nytt från LiU

Serverrum,data på svart skärm.

Maskinpsykologi – en brygga till generell AI

AI som är lika intelligent som människor kan bli möjlig tack vare psykologiska inlärningsmodeller, kombinerat med vissa typer av AI. Det menar Robert Johansson som i sin avhandling har utvecklat begreppet maskinpsykologi.

Forskning för hållbar framtid får nära 20 miljoner i bidrag

Ett oväntat samarbete mellan materialvetenskap och beteendevetenskap. Utveckling av bättre tjänster för att hantera klimatförändringarna. Det är två forskningsprojekt vid LiU som får stora stöd från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse.

Innovativ idé för effektivare cancerbehandlingar prisas

Lisa Menacher har tilldelats Christer Giléns stipendium 2024 inom området statistik och maskininlärning för sin masteruppsats. Hon har använt maskininlärning i ett försök att göra val av cancerbehandling mer effektivt.