Fokus ligger på att identifiera, karakterisera och beskriva begreppsliga metaforer inom ramen för naturvetenskaplig undervisning, speciellt termodynamik och värmelära. Vidare, i nära samarbete med Jesper Haglund vid Uppsala universitet och med Konrad Schönborn vid Institutionen för Teknik och Naturvetenskap, har vi inom ramen för forskningsprojektet även utarbetat en serie lektions- och laborationsaktiviteter som involverar värmekameror i den naturvetenskapliga undervisningen. Med hjälp av den omedelbara visuella återkopplingen som värmekameran erbjuder är det numera möjligt för den lärande att förankra sina upplevelser av värmerelaterade fenomen i konkreta sinnesbaserade erfarenheter.
Utvalda publikationer
Amin, T. G., Jeppsson, F., & Haglund, J. (2015). Conceptual metaphor and embodied cognition in science learning: Introduction to special issue. International Journal of Science Education, 37(5-6), 745-758.
Jeppsson, F., Haglund, J., & Amin, T. G. (2018). Varying use of conceptual metaphors across levels of expertise in thermodynamics. In Conceptual metaphor and embodied cognition in science learning (pp. 48-73). Routledge.
Jeppsson, F., Haglund, J., Amin, T. G., & Strömdahl, H. (2013). Exploring the use of conceptual metaphors in solving problems on entropy. Journal of the Learning Sciences, 22(1), 70-120.
Jeppsson, F., Frejd, J., & Lundmark, F. (2017). “Wow, it turned out red! First, a little yellow, and then red!” 1st-graders’ work with an infrared camera. Journal of Research in Childhood Education, 31(4), 581-596.