Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 9
av 9
träffar
Laddar resultat
Säkra framtidens lärande med AI
På mycket kort tid har artificiell intelligens förändrat utbildningslandskapet. Det innebär stora möjligheter, men minst lika stora utmaningar. Linnéa Stenliden vill hjälpa fler elever att lyckas i skolan med smart implementering av AI i klassrummet.
Nyhet |
02 april 2025
LiU satsar på AI-labb för framtidens lärande
Linköpings universitet satsar 3 miljoner kronor på AIST-labbet, en ny plattform för forskning och utbildning kring AI i undervisning. Målet är att utveckla och kritiskt ganska hur AI kan förbättra lärande och lärarutbildning.
Medarbetare
Visa alla
Nyhet |
28 januari 2025
LiU i ledningen för utveckling av lärarutbildningar i Europa
LiU tar en ledande roll i arbetet med att utveckla Europas lärarutbildningar och pedagogisk innovation. Med fokus på internationellt samarbete och AI:s roll i utbildning stärker LiU sina insatser för framtidens lärarstudenter och undervisning.
Nyhet |
27 november 2024
Forma AI-teknologi till nytta för samhället
För att utforska likheter och utmaningar som Europa och Japan står inför i digitala transformationenseran och för att främja gränsöverskridande samarbete och kunskapsutbyte - möttes forskare och branschrepresentanter från Europa och Japan upp på LiU.
Nyhet |
02 februari 2024
De undersöker om en robot kan väcka barns läslust
Forskare på Linköpings universitet undersöker om en läsrobot kan öka läslusten hos fjärdeklassare. Det tvärvetenskapliga projektet förenar forskare inom teknik, kognition och pedagogik och genomförs i samverkan med Utbildningskontoret i Norrköping.
Nyhet |
16 november 2023
Att lära sig läsa i en tid av alternativa fakta
Att kunna läsa och skriva text är en förutsättning för att klara skolan och få ett jobb. Men det är inte längre tillräckligt. Det menar forskaren Ulrika Bodén vid Linköpings universitet.
Nyhet |
03 november 2022
Över 42 miljoner till utbildningsvetenskaplig forskning
Sex LiU-forskare får bidrag från Vetenskapsrådet. Projekten handlar om folkhögskolans programutbud, fiktion som redskap i läkarutbildningen, mobbning av unga HBTQI+, högläsning i förskolan och AI och sociala robotar i skolan.
Nyhet |
16 juni 2022
Designprojektet Lust att Läsa får 1,8 miljoner kronor
Norrköpings fond för forskning och utveckling ger medel till forskning om skolbarns läsning och läslust i samspel med en läsrobot.
Nyhet |
14 maj 2020
High five! Det går att skapa närhet online
Trots fysiskt avstånd kan närhet skapas mellan familjemedlemmar på olika platser, det visar en studie från LiU som undersökt videosamtal. Närheten i samtalen byggs med hjälp av kroppen och sinnena, som genom en digital high five.