Sök på liu.se
Sök
Visar
1 - 9
av 9
träffar
Laddar resultat
Beteendebarriärer mot återtillverkning av konsumentprodukter, STIGMA
Målet med STIGMA-projektet är att framhäva cirkulära alternativ som främjar långvarig användning och återanvändning av produkter, exempelvis genom koncept som "Produkt som en Tjänst" (PaaS) och återtillverkning.
Nyhet |
14 september 2023
Forskare bidrog till att utveckla Smarta kartan i Linköping
Hur ska invånarna veta var det finns återbruk, delning, uthyrning, och second hand-försäljning? Vid sidan av sin forskning har universitetslektorn Hugo Guyader arbetat med att utveckla Smarta kartan i Linköping.
Medarbetare
Visa alla
Nyhet |
05 oktober 2020
Två doktorsavhandlingar vid FEK prisas
Två medarbetare vid FEK får den näst högsta utmärkelsen för sina doktorsavhandlingar som lades fram under 2019. Deras arbete bedöms som "highly commended" - mycket berömvärt.
Nyhet |
02 juni 2020
Första kursboken om hållbar marknadsföring
Två forskare och lärare vid Linköpings universitet har skrivit den första svenska kursboken som kopplar ihop marknadsföring och hållbarhet. Boken är delvis en kritik mot den kurslitteratur som i dag dominerar utbildningen i marknadsföring.
Nyhet |
12 mars 2019
Delningsekonomin behöver både hjärta och plånbok
Det behövs både hjärta och plånbok för att få kollaborativ konsumtion – eller ägodelning – att fungera. Vissa verksamheter är mer ideella, andra mer affärsmässiga, men båda sidorna är lika viktiga. Det visar en ny avhandling vid LiU.
Nyhet |
16 december 2021
Så kan du fira en hållbar jul
Hur kan julfirandet bli mer klimatvänligt? Här ger Hugo Guyader, forskare inom företagsekonomi och hållbar konsumtion, och studentföreningen Navitas sina bästa tips för en hållbar jul.
Nyhet |
17 mars 2023
LiU-doktorander till internationell konferens
LiU fanns med på världens största konferens om forskning kring marknadsföring, 2023 AMA Winter Academic Conference i Nashville. Doktoranderna Brenda Nansubuga and Tanvir Ahmed presenterade sina senaste resultat.
Nyhet |
11 augusti 2020
Hållbar konsumtion i fokus på höstens första lunchklubb
Både samhälle och företag behöver mer kunskap om hållbar konsumtion och hur delningsekonomin fungerar. Det menar Hugo Guyader, forskare inom företagsekonomi vid Linköpings universitet.
Nyhet |
18 juni 2019
Hållbar matproduktion och konsten att expandera naturen
Behovet av mat ökar stadigt. På kort sikt behövs bättre förutsättningar för lantbruket, på lång sikt behöver vi transformera samhället med hjälp av gröna tjänster. Tjänster som expanderar ekosystemet, enligt fyra LiU-forskare i företagsekonomi.