Sedan 2018 har landets förskollärare, enligt en skrivelse i förskolans läroplan, fått ökat ansvar när det gäller att leda förskolans gemensamma arbete. Den nya skrivningen innebär att förskollärare kan behöva ökad kompetens och utbildning i ledarskap. Dessa utbildningsmoduler ger dig kunskap och verktyg för att leda dina kollegor och verksamheten i förskolan.
Varje modul utgår ifrån centrala och aktuella frågeställningar i förskolan. Undervisningen utgår från styrdokument och relevant kurslitteratur, och det aktuella temat fördjupas genom exempel från den senaste forskningen inom det förskolepedagogiska området. Centralt i utbildningen är att knyta de teoretiska perspektiven till situationer och dilemman i er verksamhet genom olika uppgifter, och att dela erfarenheter mellan deltagarna.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till behöriga förskollärare som har ett ansvar att leda sina kollegor i avdelningens verksamhet.
Genomförande
För närvarande kan skräddarsydda utbildningsmoduler ges efter dialog med uppdragsgivare. Som uppdragsgivare kan du välja om utbildningen ska genomföras på LiU:s campus, i egna lokaler eller digitalt. Förslagsvis kan varje modul genomföras på kvartsfart under ca 2 månader, där insatsen i tid beräknas motsvara 1,5 - 2 veckors heltidsstudier. Varje modul kan ge 2,5 högskolepoäng, eller ges utan examination och högskolepoäng.
Upplägget för varje modul kan se ut på följande sätt:
- 1 inspelad kursintroduktion
- 3 inspelade föreläsningar (á ca 30 min)
- 3 fysiska seminarier (á 2 timmar)
- Basgruppsarbete
- Uppgifter
- (Ev. examinerande inslag)