En utbildning som ger dig en fördjupad kunskap om utvärderingsarbete inom offentlig sektor. I kursen får du planera, genomföra och granska utvärderingsarbeten tillsammans med LiU:s forskare och kollegor inom andra offentliga verksamheter.

Målgrupp

Utbildningen passar dig som i din yrkesroll beställer eller genomför utvärderingsarbete inom eller åt offentliga organisationer. Kanske arbetar du som:

  • chef
  • utredare
  • analytiker
  • verksamhetsutvecklare
  • verksamhetscontroller
  • samordnare för kvalitetsarbete

Om utbildningen

Utvärdering är centralt för styrning av offentliga verksamheter, som i allt högre utsträckning innehåller problem som är komplexa, svårgripbara och diffusa och som involverar en mängd aktörer med olika perspektiv och intressen. Hur kan utvärdering användas inom offentlig sektor för att hantera skiftande och lömska problem?

I kursen betraktas utvärdering både som en praktisk problemlösnings- och förbättringsprocess och som en process som handlar om det demokratiska samhällets förmåga att utkräva ansvar och utöva kontroll inom den offentliga sektorn. Du får fördjupa dina kunskaper att praktiskt genomföra, beställa eller utvärdera utvärderingar inom offentlig sektor och övar dig i att granska utvärderingar av offentliga verksamheter och att planera samt utföra egna utvärderingar. I kursen placeras utvärderingar i ett vidare demokratiskt perspektiv och bidrar med kunskap om hur utvärdering fungerar som organisatoriskt verktyg för ledning och styrning. 

I utbildningen får du både praktiska och teoretiska perspektiv på utvärdering, och du har genomgående ett fokus på din egen verksamhet. 

Genomförande

I kursen ges föreläsningar, gruppdiskussioner och skriftliga uppgifter med fokus på er egen verksamhet. Utbildningen genomförs på Campus Valla i Linköping.

Innehåll

I kursen ges en orientering om hur utvärdering och uppföljning av offentliga verksamheter sker i praktiken, med särskild betoning på användningen av olika utvärderingsmodeller och utvärderingsmetoder. 

Innehåll

Föreläsningar och seminarier bygger på följande teman:

1. Introduktion och den förvaltningspolitiska kontexten

Första temat syftar till att sätta kursen i ett större sammanhang. Här introduceras grundläggande kunskap om förvaltningen. Tonvikten vilar på såväl samhällsperspektiv som på organisatorisk ledning och styrning, och de implikationer som nya styrformer har medfört och behovet att följa upp på dessa.

2. Utvärderingens grundläggande beståndsdelar

Här presenteras olika utvärderingens olika beståndsdelar och utvärderingar som redskap för ledning- och styrning. Varför utvärderar vi? Vilka är intressenterna? Vilka effekter mäts? Vad ska utvärderas och vad ska inte utvärderas?

3. Interventionsteori

Vad är en intervention i utvärderingssammanhang? Vad innebär det att vi går från intervention, program, till slutprestation – och olika utfall.

4. Utvärderingsmodeller

Olika utvärderingsmodeller presenteras och ger dig möjlighet att orientera dig i utvärderingsfloran. Vilka olika utvärderingsmodeller finns det? Hur och när används de? Vi diskuterar också olika utvärderingsmodellers för- och nackdelar i relation till din egna verksamhet.

5. Jämförande fallstudier

Här fördjupar vi oss inom området effektanalys.

6. Att detektera, förstå och utvärdera lömska problem i offentlig sektor idag

Offentlig sektor möter i en allt högre utsträckning problem som är komplexa, svårgripbara och diffusa och som involverar en mängd aktörer med olika perspektiv och intressen. Hur kan utvärdering hjälpa offentlig sektor att förhålla sig till skiftande problem? Hur kan vi använda utvärdering som verktyg att hantera lömska problem? Hur kan utvärdering användas för mellan- och inomorganisatoriskt lärande?

Kontakt

Kontakta oss, vi svarar gärna på dina frågor

• Utbildningssamordnare – om praktiska frågor och administration.
• Projektledare – om övergripande frågor som ekonomi, avtal eller regelverk.

Utbildningen ges av