Jag ägnar mig även åt utbildningsforskning och intresserar mig då främst för friskolor och det fria skolvalets betydelse för den lokala politikens möjligheter att förse medborgarna med likvärdig utbildning.
Viktor Vesterberg
Universitetslektor, Docent
Jag är lektor och docent i pedagogik samt projektledare på LiU Uppdragsutbildning. Min forskning handlar om arbetsliv och utbildning i relation till medborgarskap och inkludering/exkludering. Jag undervisar främst i pedagogik och beteendevetenskap.
Arbetsliv, lärande och medborgarskap
Min forskning handlar om lärande för arbetsliv och utbildning. Jag har studerat olika insatser och åtgärder som tar sikte på att lära arbetslösa personer att bli anställningsbara. I relation till detta har jag studerat bland annat karriär- och jobbcoaching, arbetspraktik och egenmakt/empowerment som olika sätt att stödja utsatta och arbetslösa. Vidare forskar jag om hur kompetenser och organisationers behov förändras i relation arbetslivets och samhällets gröna omställning. Jag undersöker hur olika initiativ relaterar till politiska målsättningar såsom medborgerliga rättigheter, jämlikhet, social inkludering och ett hållbart arbetsliv.
Jag ägnar mig även åt utbildningsforskning och intresserar mig då främst för friskolor och det fria skolvalets betydelse för den lokala politikens möjligheter att förse medborgarna med likvärdig utbildning.
Jag ägnar mig även åt utbildningsforskning och intresserar mig då främst för friskolor och det fria skolvalets betydelse för den lokala politikens möjligheter att förse medborgarna med likvärdig utbildning.
Publikationer
2024
2023
Forskning
Jag är för närvarande huvudsakligen engagerad i tre forskningsprojekt
- GROWL – Greening of working life är ett FORTE-finansierat program under 2023-2029. Inom ramen för programmet analyserar vi arbetslivets gröna omställning på individ-, organisations- och policynivå. Vidare undersöker vi hur den gröna omställningen genomförs i praktiken, hur den upplevs och förstås av anställda, chefer, fack och politiker, hur den relateras till arbetsvillkor, arbetsplatslärande och innovation, samt till policy på nationell och EU-nivå.
- MIR - Migrants in recruitment processes är ett FORTE-finansierat projekt där jag tillsammans med kollegor från Linköpings universitet och Handelshögskolan i Stockholm undersöker mångfald och inkludering i arbetslivet utifrån ett rekryteringsperspektiv. I projektet undersöker vi rekryteringsprocesser i ett antal organisationer och intervjuar nyckelaktörer som är engagerade i att anställa ny personal.
- Skolval i en delad stad är ett projekt som finansieras av Norrköpings kommun där vi undersöker införandet av obligatoriskt skolval och hur detta eventuellt påverkar skolsegregation och likvärdig utbildning.