Projektet utforskar sociokulturella processer och samspelspraktiker som formar barns moraliska och emotionella socialitet och identitet i familjer och i förskolor. Projektet är tvärvetenskapligt: samarbetet omfattar barnforskare, psykologer, antropologer, språkvetare och pedagoger. Det omfattar en longitudinell etnografisk undersökning av språkliga och kroppsliga praktiker genom vilka vuxna formar barns känslor och moral i familjer och förskolor i Sverige.
Forskningen tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv och ett antropologiskt språksocialisationsperspektiv, som undersöker kulturella processer i vardagligt samspel som genomsyras av, och medverkar till skapandet av samhälleliga normer och värderingar. Studier beskriver hur barns emotioner - gråt, skratt, glädje – bemöts av vuxna och andra barn, hur man hanterar barns konflikter hemma och i förskolor, hur familjer, föräldrar och syskon, skapar närhet och intimitet.
Finansiering
Projektet (2013-2020) finansieras av Vetenskapsrådet, VR, Till framstående unga forskare. 18 miljoner SEK.