Lärarlegitimation och utökad behörighet

Alla studenter som erhåller en förskollärar-/lärarexamen får de behörigheterna i legitimationen som avses i respektive examen. När du har en legitimation kan du bygga ut din behörighet med flera ämnen och/eller årskurser.

Det är Skolverket som ansvarar för lärarlegitimationen samt beslutar om utökad behörighet i lärarlegitimationen:

Ska du komplettera för utökad behörighet är det viktigt att tänka på både omfattningen och innehållet i kurserna. Innehållet ska vara relevant för skolämnet. Vill du utöka behörighet i specifika ämnen kan du studera genom:

Examen och behörighet

Tabell som visar hur du kan utöka din lärarbehörighet

Nuvarande lärarexamen och utöka behörighet

Blå = Behörighet genom examen
Grön = Behörighet som kan tillkomma med examen. 

Behörigheten i vuxenutbildning följer behörigheten i de årskurserna som ges av grundexamen.

* Praktiskt-estetiska ämnen (musik, idrott och hälsa, slöjd, hem- och konsumentkunskap, bild)
** Ämnen svenska, samhällskunskap och musik kräver alltid 90 hp (åk 7-9) alt. 120 hp (Gy) för behörighet.
*** Kan få behörighet i andra ämnen som ingick i examen beroende på examens innehåll.

Utöka din lärarbehörighet?

Utifrån din nuvarande lärarexamen behöver du följande för att utöka din behörighet:

Förskollärarexamen

Förskollärarexamen kan inte ge behörighet att undervisa i grundskolan, gymnasiet eller fritidshem. För en lärarlegitimation behövs ny examen avsedd för den verksamhet som man vill undervisa i.

Grundlärarexamen fritidshem

  • För att få behörighet i förskola behöver man ha kunskaper och förmågor som motsvarar en förskollärarexamen. För att komplettera är det oftast enklast att läsa mot en ny examen.
  • För att få behörighet i åk F-3 behöver man ha kunskaper och förmågor som motsvarar en grundlärarexamen F-3. För att komplettera är det oftast enklast att läsa mot en ny examen.
  • För att få utökad behörighet i åk 4-6 behöver man ha 4x30 hp i följande ämnen: svenska, engelska, matematik samt ett av följande ämnen: NO/Teknik, SO, SVA eller ett praktiskt-estetiskt ämne.
  • För att få utökad behörighet i åk 7-9 eller Gy krävs rätt antal hp (se tabell över poänggränser för utökad behörighet-länk) med innehåll som är relevant för skolämnet.
  • För utökad behörighet i ett praktiskt-estetiskt ämne krävs 45 hp i ämnet (90 hp i musik) för åk 7-9 och 90 hp för Gy (120 hp i musik) med innehåll som är relevant för skolämnet – det ger behörighet för åk 1-9/Gy.

Grundlärarexamen f-3

  • För att få behörighet i förskola behöver man ha kunskaper och förmågor som motsvarar en förskollärarexamen. För att komplettera är det oftast enklast att läsa mot en ny examen.
  • För att få behörighet i fritidshem behöver man ha kunskaper och förmågor som motsvarar en examen för grundlärare i fritidshem. För att komplettera är det oftast enklast att läsa mot en ny examen.
  • För att få utökad behörighet i svenska som andraspråk i F-3 krävs 15 högskolepoäng i svenska som andra språk om du är behörig att undervisa i svenska i F-3 och/eller 30 högskolepoäng i svenska som andraspråk.
  • För att få utökad behörighet i åk 4-6 behöver man ha 4x30 hp i följande ämnen: svenska, engelska, matematik samt ett av följande ämnen: NO/Teknik, SO, SVA eller ett praktiskt-estetiskt ämne.
  • För att få utökad behörighet i svenska som andraspråk åk 4-6 krävs 15 högskolepoäng i svenska som andra språk om du är behörig att undervisa i svenska i åk 4-6 och eller 30 högskolepoäng i svenska som andraspråk.
  • För att få utökad behörighet i åk 7-9 eller Gy krävs rätt antal hp (se tabell över poänggränser för utökad behörighet - länk) med innehåll som är relevant för skolämnet.
  • För utökad behörighet i ett praktiskt-estetiskt ämne krävs 30 hp för åk 1-3. Det krävs 45 hp i ämnet (90 hp i musik) för åk 7-9 och 90 hp för Gy (120 hp i musik) med innehåll som är relevant för skolämnet – det ger behörighet för åk 1-9/Gy.

Grundlärarexamen 4-6

  • För att få behörighet i förskola behöver man ha kunskaper och förmågor som motsvarar en förskollärarexamen. För att komplettera är det oftast enklast att läsa mot en ny examen.
  • För att få behörighet i åk F-3 krävs kompletteringar för att uppnå kunskaper och förmågor som motsvarar en grundlärarexamen F-3.
  • För att få behörighet i fritidshem behöver man ha kunskaper och förmågor som motsvarar en examen för grundlärare i fritidshem. För att komplettera är det oftast enklast att läsa mot en ny examen.
  • För att få utökad behörighet i åk 4-6, åk 7-9 eller Gy krävs rätt antal hp (se tabell över poänggränser för utökad behörighet) med innehåll som är relevant för skolämnet.

Ämneslärarexamen 7-9

  • För att få behörighet i förskola behöver man ha kunskaper och förmågor som motsvarar en förskollärarexamen. För att komplettera är det oftast enklast att läsa mot en ny examen.
  • För att få behörighet i fritidshem eller i åk F-3 krävs kompletteringar för att uppnå kunskaper och förmågor som motsvarar en grundlärarexamen fritidshem eller F-3. För att komplettera är det oftast enklast att läsa mot en ny examen.
  • För att få utökad behörighet i åk 4-6, åk 7-9 eller Gy krävs rätt antal hp (se tabell över poänggränser för utökad behörighet) med innehåll som är relevant för skolämnet.
  • För utökad behörighet i ett praktiskt-estetiskt ämne krävs 45 hp i ämnet (90 hp i musik) för åk 7-9 och 90 hp för Gy (120 hp i musik) med innehåll som är relevant för skolämnet – det ger behörighet för åk 1-9/Gy.

Ämneslärarexamen gymnasiet

  • För att få behörighet i förskola behöver man ha kunskaper och förmågor som motsvarar en förskollärarexamen. För att komplettera är det oftast enklast att läsa mot en ny examen.
  • För att få behörighet i fritidshem eller i åk F-3 krävs kompletteringar för att uppnå kunskaper och förmågor som motsvarar en grundlärarexamen fritidshem eller F-3. För att komplettera är det oftast enklast att läsa mot en ny examen.
  • För att få utökad behörighet till åk 4-6 behöver man ha 4x30 hp i följande ämnen: svenska, engelska, matematik samt ett av följande ämnen: NO/Teknik, SO, SVA eller ett praktiskt-estetiskt ämne.
  • För att få utökad behörighet i åk 7-9 eller Gy krävs rätt antal hp (se tabell över poänggränser för utökad behörighet-länk) med innehåll som är relevant för skolämnet.
  • För utökad behörighet i ett praktiskt-estetiskt ämne krävs 45 hp i ämnet (90 hp i musik) för åk 7-9 och 90 hp för Gy (120 hp i musik) med innehåll som är relevant för skolämnet – det ger behörighet för åk 1-9/Gy.

Yrkeslärarexamen

  • För att få behörighet i förskola behöver man ha kunskaper och förmågor som motsvarar en förskollärarexamen. För att komplettera är det oftast enklast att läsa mot en ny examen.
  • För att få behörighet i fritidshem eller i åk F-3 krävs kompletteringar för att uppnå kunskaper och förmågor som motsvarar en grundlärarexamen fritidshem eller F-3. För att komplettera är det oftast enklast att läsa mot en ny examen.
  • För att få utökad behörighet till åk 4-6 behöver man ha 4x30 hp i följande ämnen: svenska, engelska, matematik samt ett av följande ämnen: NO/Teknik, SO, SVA eller ett praktiskt-estetiskt ämne.
  • För att få utökad behörighet i åk 7-9 eller Gy krävs rätt antal hp (se tabell över poänggränser för utökad behörighet-länk) med innehåll som är relevant för skolämnet.
  • För utökad behörighet i ett praktiskt-estetiskt ämne krävs 45 hp i ämnet (90 hp i musik) för åk 7-9 och 90 hp för Gy (120 hp i musik) med innehåll som är relevant för skolämnet – det ger behörighet för åk 1-9/Gy.
  • För att få behörighet i ett så kallat visst ämne krävs först behörighet i ett allmänt ämne på gymnasiet.

Speciallärarexamen

  • Efter genomgången speciallärarutbildning vid LiU får du examen i aktuell specialisering inom det verksamhetsområde din behörighetsgivande förskollärar-/lärarexamen avser.
    Läs mer hos Skolverket.
  • Specialpedagogutbildning som påbörjats från 2009 och framåt leder inte till behörighet som speciallärare: SFS2011:326 Första kapitlet §5.

Specialpedagogexamen

  • Efter genomgången specialpedagogutbildning vid LiU får du examen i det verksamhetsområde din behörighetsgivande förskollärar-/lärarexamen avser.
  • En specialpedagogexamen omfattas inte av behörighetsförordningen.

Utöka din ämnesbehörighet?

Nedan följer en sammanfattad information om innehåll i respektive ämne på ämneslärarprogrammen på LiU.

Observera att innehållet  inte är en kravlista för vad Skolverket kräver för utökad behörighet, utan en sammanställning som kan ge en vägledning i hur innehållet kan se ut i de olika ämnena. Det är alltid viktigt att uppnå bra bredd i det ämne man önskar få utökad behörighet inom. Det ställs inga krav på didaktik, examensarbete eller VFU.

Biologi

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • cellbiologi och genetik
  • mikrobiologi och botanik (inkl. floristik)
  • ekologi, miljö och evolution (inkl. faunistik)
  • fysiologi, zoomorfologi och systematik
  • botanik och etologi
  • didaktik

Översiktligt ämnesinnehåll mot gymnasieskolan

  • cellbiologi och genetik
  • mikrobiologi och botanik (inkl. floristik)
  • evolution
  • ekologi (inkl. faunistik)
  • fysiologi, zoomorfologi och systematik
  • miljövård/hållbar utveckling
  • zoologi och molekylärgenetik
  • botanik och etologi – fördjupning
  • didaktik

Engelska

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • General Grammar, English Grammar, Pedagogical Grammar, Taske-Based Grammar
  • Written English
  • Literature, Shakespeare, Austen/Brontë, Youth Literature
  • British and American Literature in a Cultural Context
  • American and British Cultural Studies
  • Pronunciation
  • Language Studies
  • Translation
  • Varieties of English
  • Didactics

Översiktligt ämnesinnehåll mot gymnasieskolan

  • General Grammar, English Grammar, Pedagogical Grammar, Taske-Based Grammar
  • Written English
  • Literature, Shakespeare, Austen/Brontë, Youth Literature, Writers and Contexts, Poetry, Critical Engagements, Teaching Literature, Linguistic/Literary Theory and Method
  • British and American Literature in a Cultural Context
  • American and British Cultural Studies
  • Pronunciation
  • Language Studies
  • Translation
  • Varieties of English
  • Second Language Pedagogy
  • History of English
  • Classroom Interaction
  • Didactics

Filosofi

Översiktligt ämnesinnehåll mot gymnasieskolan

  • filosofiska frågorna genom historien.
  • logik, grundläggande begrepp och filosofiska metoder
  • filosofiska problem och teorier som rör frågor om kunskap och språk
  • etik och olika värde- och värderingsfrågor
  • filosofins roll i förhållande till vetenskap
  • centrala begrepp inom den politiska filosofin och samhällsfilosofin, som till exempel rättvisa, jämlikhet och rättigheter
  • fördjupning i praktisk eller teoretisk filosofi
  • didaktik

Fysik

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • Mekanik
  • Värmelära
  • Experimentell problemlösning
  • Ellära
  • Vågfysik
  • Modern fysik
  • Astronomi och geofysik
  • Didaktik

Översiktligt ämnesinnehåll mot gymnasieskolan

  • Mekanik
  • Värmelära
  • Experimentell problemlösning
  • Ellära
  • Vågfysik
  • Modern fysik
  • Astronomi och geofysik
  • Elektromagnetism
  • Datorsimuleringar
  • Kvantmekanik och Statistisk fysik
  • Relativitetsteori
  • Mätteknik och datoriserade mätsystem
  • Didaktik

Geografi

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • Kulturlandskapet
  • Kartografi
  • Naturlandskapet
  • Naturresurserna
  • Regionala studier
  • Det ekonomiska landskapet
  • Rumslig analys (inkl GIS)
  • Didaktik

Översiktligt ämnesinnehåll mot gymnasieskolan

  • Kulturlandskapet
  • Kartografi
  • Naturlandskapet
  • Naturresurserna
  • Regionala studier
  • Det ekonomiska landskapet
  • Rumslig analys (inkl GIS)
  • Vatten och regional utveckling
  • Fältkurs
  • Teori och metod
  • Risk och sårbarhet i samhällsplaneringen
  • Didaktik

Historia

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • Introduktion till historievetenskap
  • Antiken
  • Medeltiden
  • Tidigmodern tid
  • Det långa 1800-talet
  • 1900-talet
  • Teori och Metod
  • Globalisering
  • Uppsats
  • Didaktik

Översiktligt ämnesinnehåll mot gymnasieskolan

  • Introduktion till historievetenskap
  • Antiken
  • Medeltiden
  • Tidigmodern tid
  • Det långa 1800-talet
  • 1900-talet
  • Teori och Metod samt fördjupning
  • Globalisering
  • Uppsats
  • Kulturhistoria
  • Fördjupningsstudier
  • Didaktik

Kemi

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • allmänkemi
  • organisk kemi
  • biokemi
  • oorganisk kemi
  • analytisk kemi
  • didaktik

Översiktligt ämnesinnehåll mot gymnasieskolan

  • allmänkemi
  • organisk kemi samt fördjupning
  • biokemi samt fördjupning
  • oorganisk kemi
  • analytisk kemi samt fördjupning
  • didaktik

Matematik

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • Geometri
  • Matematisk grundkurs
  • Envariabelanalys
  • Linjär algebra
  • Envariabelanalys 2
  • Statistik
  • Flervariabelanalys
  • Programmering med matematiskt och ämnesdidaktiskt perspektiv
  • Didaktik

Översiktligt ämnesinnehåll mot gymnasieskolan

  • Geometri
  • Matematisk grundkurs
  • Envariabelanalys
  • Linjär algebra
  • Envariabelanalys 2
  • Statistik
  • Flervariabelanalys
  • Programmering med matematiskt och ämnesdidaktiskt perspektiv
  • Matematisk analys, teoretisk fördjupning mot gymnasiets matematikundervisning
  • Diskret matematik
  • Optimeringslära
  • Transformteori
  • Beräkningsmatematik, matematiska modeller och modellering
  • Didaktik

Franska

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • Frankrikekunskap och muntlig språkfärdighet
  • Skriftlig språkfärdighet
  • Skönlitteratur
  • Franskans utveckling och utbredning: språk och litteratur
  • Grammatik och språkfärdighet
  • Läromedel i språkundervisningen,
  • Didaktik

Översiktligt ämnesinnehåll mot gymnasieskolan

  • Frankrikekunskap och muntlig språkfärdighet
  • Skriftlig språkfärdighet samt fördjupning
  • Skönlitteratur
  • Franskans utveckling och utbredning: språk och litteratur
  • Grammatik och språkfärdighet samt fördjupning
  • Läromedel i språkundervisningen
  • Skönlitteratur från franskspråkiga delar av världen
  • Självständigt arbete
  • Didaktik

Spanska

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • Spansk grammatik I och II
  • Muntlig kommunikation I och II
  • Skriftlig kommunikation I och II
  • Spaniens litteratur I och II
  • Didaktik

Översiktligt ämnesinnehåll mot gymnasieskolan

  • Spansk grammatik I och II
  • Muntlig kommunikation I och II
  • Skriftlig kommunikation I och II
  • Spaniens litteratur I och II
  • Didaktiska teorier och metoder
  • Skriftlig kommunikation III med akademiskt skrivande
  • Självständigt arbete
  • Didaktik

Tyska

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • Skriftlig och muntlig kommunikation
  • Samhälle och kultur
  • Grammatik samt skriftlig produktion
  • Tyskspråkig litteratur med muntlig kommunikation
  • Didaktik

Översiktligt ämnesinnehåll mot gymnasieskolan

  • Skriftlig och muntlig kommunikation
  • Samhälle och kultur
  • Grammatik samt skriftlig produktion
  • Tyskspråkig litteratur med muntlig kommunikation
  • Textstudium
  • Översättning
  • Självständigt arbete
  • Didaktik

Naturkunskap

Översiktligt ämnesinnehåll mot gymnasieskolan

  • materiens kretslopp
  • spridning av kemikalier och dess effekter på miljö och människa
  • naturresursanvändning
  • energisystem
  • avfallshantering
  • astronomi
  • bioteknik
  • vetenskapshistoria
  • processer i landskapet som en förutsättning för odling
  • vad vi äter och vad som händer i kroppen
  • hälsofrågor
  • geovetenskap
  • didaktik

Religionskunskap

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • världsreligionerna inkl. fördjupning
  • kristendomen inkl. fördjupning
  • judendom, islam, hinduism och buddhism
  • forntida religioner
  • etik inkl. fördjupning
  • frälsningslära i kristendomen
  • didaktik

Översiktligt ämnesinnehåll mot gymnasieskolan

  • världsreligionerna inkl. fördjupning
  • kristendomen inkl. fördjupning
  • judendom, islam, hinduism och buddhism
  • forntida religioner inkl fördjupning
  • etik inkl. fördjupning
  • frälsningslära i kristendomen
  • fördjupning i religion, samhälle och våld
  • didaktik

Samhällskunskap

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • Politisk teori
  • Internationell politik
  • Svensk politik
  • Sociologi
  • Nationalekonomi
  • Didaktik

Översiktligt ämnesinnehåll mot gymnasieskolan

  • Politisk teori
  • Internationell politik
  • Svensk politik
  • Sociologi samt förjupning
  • Nationalekonomi samt förjupning
  • Fortsättningskurser för Politiska system i jämförande perspektiv
  • Didaktik

Svenska

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • Grammatik och svenska språket med didaktisk inriktning
  • Språkhistoria, och språksociologi,
  • Litteraturhistoria och litteraturvetenskap (analys, begrepp och teorier)
  • Textanalys, skrivdidaktik och bedömning
  • Litteratur och litteraturdidaktik
  • Retorik i teori och praktik
  • Funktionell brukstextanalys
  • Fördjupning i multimodala områden
  • Problematisering av metoder för undervisning i språk och litteraturvetenskap
  • Värdegrundsarbete i svenska och vetenskapliga teorier och metoder som berör svenskämnet.
  • Didaktik

Översiktligt ämnesinnehåll mot gymnasieskolan

  • Grammatik och svenska språket med didaktisk inriktning
  • Språkhistoria, och språksociologi,
  • Litteraturhistoria och litteraturvetenskap (analys, begrepp och teorier)
  • Textanalys, skrivdidaktik och bedömning
  • Retorik i teori och praktik
  • Litteratur och litteraturdidaktik
  • Litteratur: Teori och metod
  • Litteratur: Dialoger (litteratur, film etc.)
  • Fonetik
  • Funktionell brukstextanalys
  • Fördjupning i multimodala områden
  • Problematisering av metoder för undervisning i språk och litteraturvetenskap
  • Värdegrundsarbete i svenska och vetenskapliga teorier och metoder som berör svenskämnet.
  • Didaktik

Svenska som andraspråk

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • svenska språkets struktur (grammatik och fonetik)
  • kulturfrågor
  • andraspråksutveckling
  • undervisning i ett flerspråkigt klassrum
  • kontrastivt perspektiv på svenska språket
  • didaktik

Översiktligt ämnesinnehåll mot gymnasieskolan

  • svenska språkets struktur (grammatik och fonetik)
  • kulturfrågor
  • andraspråksutveckling
  • undervisning i ett flerspråkigt klassrum
  • kontrastivt perspektiv på svenska språket
  • didaktik

Teknik

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • teknik är samt teknikens roll i historien
  • olika sätt att lösa problem som människan erövrat samlade kunskaper om under tusentals år av teknisk verksamhet- grundläggande strukturer och mekanismer, sätt att kontrollera, styra, reglera samt hur teknisk kunskap kommuniceras. Tekniska lösningar behandlas i kurser inom exempelvis styr- och reglerteknik eller pneumatik.
  • tekniska system och deras komponenter
  • kunskap om designprocessen och även förtrogenhet med olika metoder, redskap, verktyg och material
  • didakik

Textilslöjd

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • vävning
  • sömnad
  • garnteknik
  • formgivning
  • broderi och kulturtraditioner
  • didaktik

Fler vägar till slöjdlärare

Trä- och metallslöjd

Översiktligt ämnesinnehåll mot årskurs 7-9

  • Grundläggande kunskaper om material och redskap för formning i trä och metall
  • Grundläggande kunskaper om material och redskap för konstruktion i trä och metall
  • Fortsättning av hantverkstekniker samt maskinarbete
  • Traditionella hantverkstekniker
  • Didaktik

Fler vägar till slöjdlärare

Saknar du lärarbehörighet?

Kontakt