Kontakten med LiU och Linköping har sedan studieåren varit obefintlig. Men nu närmar han sig pensionsåldern och har börjat fundera på hur hans pengar ska kunna göra nytta.
– Jag vill ge något tillbaka till mitt universitet, säger Christer Gilén.
Vill stödja ett ungt universitet
Det är inte enbart för att han själv läst i Linköping som han donerar pengar till just Linköpings universitet. Många av de äldre lärosätenas teknikutbildningar har redan ett stort kapital i olika stiftelser. Det har han insett när han tagit reda på mer om donationer och inrättandet av stiftelser.
– Därför tycker jag det känns roligare att stödja ett ungt universitet. Eftersom jag själv har ett starkt teknikintresse så har det varit naturligt att rikta min donation till de tekniska utbildningarna.
Christer Gilén arbetar sedan länge på Ericsson i Stockholm. När han tänker tillbaka på sin studietid på Y-linjen, teknisk fysik och elektronik, så kommer han ihåg den med glädje. Inte minst korridorlivet i stadsdelen Ryd.
– Det var en rolig tid. Jag hade turen att hamna i en bra korridor med många fester. Så ibland gick studierna sisådär, men det löste sig, minns han och skrattar.
Hans donation på hundra tusen kronor går till Jubileumsstiftelsen som inrättades 2015 i samband med LiU:s 40-årsjubileum. Via den donationen har han instiftat Christer Giléns priser/stipendier till bästa masteruppsats/examensarbete inom områdena ”Ekonomisk styrning, organisation och innovation” och ”Statistik och maskininlärning”. Det ligger en tanke bakom att inrätta just ett pris eller stipendium. Christer Gilén har noga gått igenom formuleringar i olika slags stiftelser som är upprättade sedan lång tid tillbaka. Han vill undvika inlåsningseffekter, säger han.
– Det får inte vara för snäva krav när gåvobrev upprättas. Jag har sett en del konstiga skrivelser som gör att pengarna blir inlåsta, till exempel när det står att donationen ska gå till mindre bemedlade i en viss socken. Det kan innebära att pengarna överhuvudtaget inte kan användas. Målet med hans donation är att uppmuntra studentarbeten som kan leda till tillämpningar inom det privata näringslivet eller i den offentliga sektorn.