Barn- och ungdomsnätverket i samarbete med Tema barn bjuder in barn- och ungdomsforskare i Sverige till workshop 6-7 december 2018 på temat: Nya vägar, nya perspektiv på barn- och ungdomsforskning?

Barn- och ungdomsforskning utförs inom många discipliner men har också etablerats som egna fält under de senaste 30 åren. Vilka blir de nästa stegen i barn- och ungdomsforskningens utveckling? Vad studerar dagens barn- och ungdomsforskare och vilka problem och frågor engagerar morgondagens forskare? Vilka utmaningar och möjligheter står vi inför? Vilka nya teorier och metoder används? Och vad är egentligen nytt?

Vi är glada att kunna välkomna professor Celia Lury från Warwick University som kommer att prata om kunskapsutveckling inom området nya och innovativa metoder:

"In the collection Inventive Methods, Nina Wakeford and I proposed that inventiveness of a method is to be understood in terms of a double force: that is, to both its ‘constitutive effects’ and its capacity to contribute to its own ‘generative circulation’. In short, that a method can be inventive is linked to the way in which it makes itself, and in this making produces relations beyond itself. In this paper, I will describe some of the ongoing changes in today’s knowledge infrastructure and explore the new opportunities and dilemmas involved in harnessing this double force. These include: shifting relations between autonomy and accountability; transformations in styles of reasoning; and changing cultures of contexting"

Abstract

Anmäl ditt deltagande senast 1 november till Karin Zetterqvist Nelson och Björn Pernrud. Om du vill delta och presentera din forskning, bifoga ett abstract (ca 150 ord) tillsammans med din anmälan. Presentationerna ska vara max 15 minuter. Vill du knyta an till temat är det förstås spännande, men vi välkomnar också presentationer av pågående forskning. Minst en session kommer att vara på engelska.

Att delta i workshopen kostar inget, men vi har ett begränsat antal platser – först till kvarn gäller. Med anledning av att Tema Barn firar 30 år som forskningsavdelning bjuds deltagarna på födelsedagstårta på torsdag eftermiddag och buffé på kvällen. Övriga måltider, resor och uppehälle svarar deltagarna själva för.

Varmt välkomna.

Torsdag 6 december

13.00-13.15 Välkomna och introduktion
13.15-14.15 Keynote: Professsor Celia Lury, Centre for Interdisciplinary
Methodologies, Warwick University, England: The double force of
inventive methods
14.15-14.45 Fika
14.45-15.45 Session 1 (presentationer)
15.45-16.45 Session 2 ( presentationer)
16.45-17.00 Rast
17.00-18.00 30 år av barnforskning (vid Tema Barn) – förändring, utveckling,
kontinuitet? Tårta och tal av tema-barn forskare förr och nu.
19.30 Tema barn bjuder på middag

Fredag 7 december
9.00-10.00 Session 3 (presentationer)
10.00-10.30 Fika
10.30-11.30 Session 4 (presentationer)
11.30-12.15 Paneldiskussion: Nya vägar – nya perspektiv på barn- och ungdomsforskning?
12.15-12.30 Tack och hej då
12.30-13.30 Lunchmöte: Planering för nästa nätverksträff