Universitetsrankningar använder olika metoder för att försöka mäta kvalitet på universitet och högskolor. Här redovisas de internationella rankningar som bedöms vara relevanta för Linköpings universitet.

Universitetsrankningar har fått stort genomslag under de senaste åren och det finns en mängd olika aktörer på området. De internationella rankningar som bedöms vara relevanta för LiU är:

• Academic Rankings of World Universities (ARWU, den så kallade Shanghailistan)
  • QS World University Rankings
  • Times Higher Education (THE) World University Rankings

Linköpings universitets aktuella placering på dessa redovisas nedan. Förutom LiU:s övergripande placering på dessa listor har även universitetets position på ett urval av Shanghailistans ämnesspecifika rankningar inkluderats. LiU:s placering på listorna som omfattar endast yngre lärosäten på QS World University Rankings och THE World University Rankings har också redovisats.

LiU:s placering på tre universitetsrankningar

Academic Rankings of World Universities

Institute of Higher Education, Shanghai Jiao Tong University
2023: LiU:s plats: 301–400

Academic Ranking of World Universities – Global Ranking of Academic Subjects

I Shanghailistans ämnesrankningar 2022 återfinns LiU inom topp 100 i sex ämnen:

• Telecommunication Engineering (51–75)
  • Nursing (51–75)
  • Electrical and Electronic Engineering (76–100)
  • Materials Science & Engineering (76–100)
  • Nanoscience & Nanotechnology (76–100)
  • Energy Science & Engineering (76–100)

QS World University Rankings

QS Quacquarelli Symonds
2024: LiU:s plats: 268

QS World University Rankings by Subject

QS Quacquarelli Symonds
2023:
Materials Science: LiU plats 94

THE World University Rankings

Times Higher Education
2024: LiU:s plats: 251–300

THE Young University Rankings

2023: LiU:s plats: 39

Nyheter om LiU i rankningar

En bokstavsskylt stavar

LiU behåller stark position bland världens unga universitet

Linköpings universitet har fortsatt den bästa placeringen bland de svenska universiteten i Times Higher Education rankning av unga universitet i världen. LiU landar på plats 39 och behåller därmed ungefär samma position som förra året.

Hösten på Campus Valla och cyklar.

LiU lyfter i rankning av världens främsta universitet

Linköpings universitet klättrar rejält i den globala rankningen QS World University Rankings. LiU hamnar nu på plats 268 bland världens främsta universitet – den bästa placeringen någonsin.

Stort kliv uppåt för samhällsvetenskapen

LiU stärker sin position på flera områden i en aktuell global ämnesrankning. Högst rankad är verksamheten inom teknik, ekonomi och psykologi. Men samhällsvetenskap tar det största klivet uppåt.

Sidansvarig: Linköpings universitetsbibliotek, biblioteket@liu.se