20 augusti 2024

Nu är Linköpings universitet rankat tvåa i Sverige inom kategorin Economic and business i den årliga sammanställningen från nyhetssajten U.S. News.

Fotograf: Charlotte Perhammar

Det är för tionde året som U.S. News gör den här sammanställningen av universitet på både global och regional nivå. I Sverige har LiU stigit från tredjeplatsen till andraplatsen inom kategorin inom ”Economics and business” (ekonomi och näringsliv). Först i Sverige ligger Handelshögskolan i Stockholm. Inom samma kategori hamnar på en åttondeplats i hela världen.

U.S. News har under 40 års tid rankat amerikanska universitet. För ett decennium sedan började man även med en global ranking. Den är baserad på anseende kring både kvantitet och kvalitet på forskningen, i det här fallet inom ekonomi och näringsliv.

Den övergripande placeringen bland bästa globala universitet i den här rankingen omfattar 2 000 lärosäten, spridda över 95 länder. Totalt finns cirka 24 000 universitet i världen.

U.S. News har använt sig av Clarivate, ett brittiskt/amerikanskt analysföretag inom bland annat affärsmarknadsinformation och bibliometri. Clarivate beräknar impact-faktorn genom olika tjänster och applikationer.

Här är en länk till U.S. News, med Linköpings universitet economics and business i sökningen: U.S News.com

Läs vår rapportering från förra årets ranking här: Forskning vid IEI högt på U.S. News globala ranking

Kontakt

Relaterat innehåll

Senaste nytt från LiU

Två män i labbrockar med en dator i ett labb.

De förbättrar Nobelprisvinnande AI

AI-verktyget Alphafold har förbättrats så att det nu kan förutsäga formen på väldigt stora och komplexa proteinstrukturer. Forskarna vid Linköpings universitet har också lyckats integrera experimentella data i verktyget.

Forskning om tonårspojkar och sociala medier får bidrag

Vilka influencers följs av tonårspojkar och vad möts de av för budskap om psykisk ohälsa? Det ska undersökas i ett av de forskningsprojekt vid LiU som fått bidrag från Forte.

Flicka läser bok.

"Det är nördigt att läsa"

Intresset för att läsa minskar bland svenska ungdomar, vilket skapar utmaningar för litteraturundervisningen i skolan, särskilt när det gäller motivationen. Samtidigt finns en stor medvetenhet hos lärarna om hur viktigt det är att väcka läslust.