09 oktober 2024

Linköpings universitet tar sig upp till plats 201–250 när brittiska Times Higher Education släpper sin årliga rankning för världens lärosäten.

Vatten framför en bro och en byggnad. Blå himmel och ett träd i höstfärger.
LiU klättrar till plats 201-250 i en av de tre mest betydelsefulla globala universitetsrankningarna: Times Higher Education World University Rankings. Fotograf: Jenny Widén

Sverige har totalt 13 lärosäten med i rankningen och sju av dessa förbättrar sin placering jämfört med förra året. Det innebär att Sveriges resultat förbättras med 31 procent, vilket är den största upphämtningen av alla länder med minst tio rankade lärosäten. Karolinska Institutet är högst rankat i Sverige på plats 49.

Toppen på listan domineras fortfarande av brittiska och amerikanska universitet. Dock är Europa på stadig tillbakagång medan asiatiska länder vinner mark och det kinesiska fastlandet närmar sig positionerna på den globala topp-tio-listan. Universitetet i Oxford är världens högst rankade och kniper förstaplatsen för nionde året i rad, vilket är rekord.

Bästa placering någonsin bland unga universitet

Tidigare i år fick LiU sin bästa placering någonsin – plats 31 – i Times Higher Education Young University Rankings. Där listas världens bästa lärosäten som är 50 år eller yngre.

Sedan flera år tillbaka placerar sig LiU bland de främsta två procenten i de tre mest betydelsefulla globala universitetsrankningarna. De två andra rankningar som räknas som mest betydande är den så kallade Shanghairankningen (Academic Rankings of World Universities) och QS World University Rankings. I den senaste Shanghairankningen landade LiU på plats 301–400 och i QS-rankningen på plats 304.

Uppskattningsvis finns det över 20 000 universitet i världen, men det är bara de främsta som bedöms för rankningslistorna.

Läs mer om Linköpings universitet i rankningar