15 februari 2022

Linköpings universitet landar på plats 38 i Times Higher Education rankning av unga universitet över världen. Det är den bästa platsen någonsin för LiU.

Flaggor vajar utanför Studenthuset.
Linköpings universitet fortsätter att lyfta i globala rankningar. När THE rankar världens bästa unga universitet hamnar LiU på plats 38. Magnus Johansson

LiU fortsätter att lyfta i globala rankningar av lärosäten. När brittiska Times Higher Education, THE, listar de främsta universitet och högskolor som är yngre än 50 år hamnar LiU på plats 38 – ett stort lyft jämfört med 2020 då LiU rankades som det 83:e bästa unga lärosäte i världen.

LiU placeras högst bland svenska lärosäten där även Sveriges lantbruksuniversitet, SLU (plats 58) och Örebro universitet (plats 84) finns med bland de 100 bästa.
Totalt har 539 lärosäten analyserats och toppar listan gör Paris Sciences et Lettres – PSL Research University. Hong Kong har tre universitet som placerar sig bland de tio främsta.

Rankningen bygger på data om såväl forskning som utbildning och baseras på samma data som låg till grund för THE World University Rankings, som gäller alla lärosäten oavsett ålder, från september 2021. Indikatorerna är desamma, men viktningen mellan dessa är lite modifierad.

På den stora THE-rankingen hamnade LiU på plats 283 – ett lyft med över 100 placeringar jämfört med 2020. LiU lyfte även stort på QS World University Rankings, en annan av de tre dominerande rankningslistorna i världen, under 2021.

Fantastiskt roligt att vi än en gång får glädja oss över att LiU tar ett stort steg på rankningen av universiteten världen över. Det finns självklart olika uppfattningar om värdet av rankningslistor och de säger inte allt, men de är här för att stanna och har internationellt väldigt stor betydelse, inte minst bland presumtiva studenter och unga forskare, sa rektor Jan-Ingvar Jönsson då.

Här är hela rankningen av unga universitet från Times Higher Education.