06 april 2022

Linköpings universitet har utsetts till ett av världens 100 bästa lärosäten inom ämnet omvårdnad. I tre andra ämnen tillhör LiU de 200 bästa universiteten i världen. Detta enligt årets QS World University Rankings by Subject.

LiU-flaggor mot blå molnig himmel
Medvind. En stor del av LiU:s ämnen har förbättrat sin position jämfört med den förra rankningen. Anna Nilsen

Många klättrar

I den internationella jämförelse har Linköpings universitet utsetts till ett av världens främsta universitet inom 17 av sammanlagt 51 granskade ämnen. I 2022 års rankning jämförs drygt 1500 institutioner från 88 olika länder.

Sedan förra rankningen har en fjärdedel av LiU:s ämnen klättrat på listan. Vid sidan av omvårdnad är materialvetenskap, elektroteknik och utbildningsvetenskap de tre ämnen som hamnar högst på listorna. Materialvetenskap ligger på plats 101-150 och de två övriga mellan 151 och 200.

Den brittiska QS-rankningen räknas som en av de tre största och tyngsta globala rankningslistorna, vid sidan av brittiska Times Higher Education-listan och den kinesiska Shanghai-listan. Rankningen är baserad på lärosätets status och citeringar i vetenskapliga tidskrifter.